Akadozó európai közlekedési projektek
Az Európai Unió által most kiadott jelentés szerint a megvizsgált kilencvenkét kiemelt közlekedési projektből csupán negyvennyolcban halad minden a tervek szerint, a többi esetében vagy határidő-módosításra, vagy – s ez történt a kevesebb, de súlyosabb esetekben – támogatásmegvonásra került sor.
A közlekedésért felelős biztos, Siim Kallas a felmérés ellenére bizakodó, s helyeselte, hogy a válság ellenére ilyen sokan kezdtek fejlesztésekbe, amely „kritikus a fontosságú” az európai gazdasági infrastruktúra szempontjából.
A magyar programok szempontjából kedvező döntés született, ugyanis a Budapest–Miskolc–Nyíregyháza és a Biatorbágy–Tata vasútvonalak átépítéséről készített tanulmányok az előzetes számítások szerint a határidőig, azaz 2013-ig elkészülnek. A szóban forgó TEN-T útvonalak közül a Lyon–Koper–Budapest–ukrán határ és az Athén–Szófia–Budapest–Bécs–Prága–Drezda/Nürnberg vasútvonal, az Athén–Szófia–Budapest autópálya és a Rajna–Majna–Duna hajózási útvonal fejlesztése érinti hazánkat. A négy közül hárommal kapcsolatban (az autópálya, a hajózási útvonal és az észak-déli vasútvonal) a felelős koordinátorok azonban elmarasztalták országunkat, miszerint hazánkban és környező országokban „a pénzügyi problémák szervezési hiányosságokkal párosulnak”.
Ha az elmúlt napokban bemutatott fejlesztések rögös pályájára gondolunk (M4, Szeged, Debrecen), akkor nincs mit tagadni, ám nem oktalan a feltételezés, hogy ez az első teljes, hatéves költségvetési ciklus számunkra a betanulás szakasza volt. A későbbiekben pedig remélhetőleg nem csak szervezési, de financiális téren is fel tudjuk venni a versenyt a „szerencsésebb történelmi fejlődésű” nyugati országokkal.
Forrás: Iho.hu