Agresszíven terjeszkedik a Zara és a H&M

A változékony gazdasági környezet és a gyenge kiskereskedelmi forgalom ellenére a bérleti díjak szinten maradtak, mert a kiskereskedők a korlátozottan rendelkezésre álló legjobb területekért versenyeznek Európa nagyvárosaiban. – derül ki a CBRE legfrissebb kutatásából.

A fogyasztói hangulat Európában továbbra is borús maradt 2011 utolsó negyedében, így ma jelentősen alulmúlja a hosszú távú átlagot. Az eurozóna válsága miatti aggodalmak, a munkahelyek elvesztésének eshetősége és az elkölthető jövedelmek csökkenése mind-mind jelentős befolyással bírnak a fogyasztói bizalomra Európában, főleg az eurozóna országaiban. A CBRE európai bevásárló utcákon mért bérleti díj indexe csupán fél százalékkal emelkedett 2011 negyedik negyedében annak ellenére, hogy Berlin, Manchester és főleg Lille erősen teljesített. Tavaly a díjak összességében 3,4 százalékkal nőttek, a második félévben lassulva. Az első osztályú ingatlanok bérleti díjai változatlanok maradtak a legtöbb városban és csak néhány nagyváros főutcáján nőttek jelentősen.
A bérlői kereslet a nagyvárosok központi területeire összpontosul, és a kiskereskedők egyre erősebb versenyben állnak az elérhető területekért. Mindazonáltal a bérlők továbbra is kedvezőbb feltételekért és kedvezményekért küzdenek, többek közt jelentős kiépítési hozzájárulásért, és ez néhány esetben egyre hosszabbá teszi a szerződéstárgyalások lezárását. A fogyasztói bizalom Európa-szerte a hosszú távú átlag környékén mozgott 2011 első felében, majd jelentőset esett, további lefelé mutató trendet valószínűsítve. Az év utolsó negyedévében főleg Hollandiában és Dániában lettek pesszimistábbak a vásárlók, legfőképp pedig Olaszországban csökkent a bizalom az év második felében. A kereskedők bizalmi indexe hasonló képet mutatott egész Európában, bár az Egyesült Királyságban 2011 elején még csökkent, de az év további részében már javulásnak indult. A gyengülő fogyasztói bizalom mellett nem meglepő, hogy a kiskereskedelmi forgalom növekedése stagnált a különösen fontos karácsonyi időszak alatt. Az Európai Unió 27 országában decemberben csupán 0,1 százalékkal haladta meg a forgalom az egy évvel ezelőtti szintet, az eurozónában pedig egyenesen csökkent 1,6 százalékkal, jól érzékeltetve a vásárlókra nehezedő nyomást, főleg Dél-Európában. Mindezekkel szemben a kiskereskedelmi forgalom Lengyelországban és Oroszországban jelentősen emelkedett.

Neville Moss, a CBRE európai kiskereskedelmi kutatásokért felelős vezetője a jelentést kommentálva azt mondta, hogy “Noha a kiskereskedelmi ingatlanok bérleti díjszintje változatlan, az első osztályú üzlethelyiségekért folytatott verseny azt mutatja, hogy a kereskedők pozitívan vélekednek az európai nagyvárosok központjainak hosszú távú kilátásairól. Bár a kiskereskedelem továbbra is kihívásokkal teli, hiszen a fogyasztók visszafogják kiadásaikat, számos kereskedő továbbra is hálózata bővítésével foglalkozik: néhányan egyenesen agresszív terjeszkedésbe kezdtek 2011-ben, kiváltképp az Inditex csoport tagjai (Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho), illetve a H&M. Néhány amerikai márka, mint a Forever 21, az Abercrombie & Fitch vagy a Banana Republic szintén bővült Európában.” Borbély Gábor, a CBRE magyarországi elemzési és tanácsadási vezetője hozzátette: “A Váci utca bérleti díjaival néhány budapesti pláza vetekszik, azonban a legtöbb bevásárlóközpontban a bérleti díjak bőven elmaradnak ettől a szinttől. Átlagosan az árak stagnálása jellemezte a piacot 2011-ben, egy-két budapesti bevásárlóközpontban ugyan emelkedtek a bérleti díjak, ugyanakkor a fővároson kívüli piacokon inkább a csökkenés volt még jellemző. A kiskereskedelmi forgalom csökkenése négy év után tavaly megállt, ami bíztató jel mind a tulajdonosok, mind a bérlők számára.”