A világ leghosszabb ferdekábeles hídját adták át Belgrádban

2012. január elsejétől hivatalosan is birtokba vehették a belgrádiak legújabb hídjukat, az Adát (Мост на Ади/Most na Adi), mely paramétereivel a világ leghosszabb ferdekábeles egypilonos hídja.

A híd áteszeli az Ada Ciganlija sziget egy részét, valamint összeköti  Banovo Brdo városrészt Új-Belgráddal. A tervezők szándéka szerint nemcsak a közlekedést segíti majd, de a város új jelképe is lesz. A mostanihoz hasonló híd ötletét már 1923-ban felvetették egy a szigetre vonatkozó urbanizációs tervben, a híd végül nem épült meg. A Duna és a Száva találkozásánál fekvő, 1,6 millió lakosú Belgrád, utolsó, Száva felett átívelő hídját még 1970-ben építették, mely napi negyvenezer gépjármű közlekedését tette lehetővé, és a X. folyosó részeként is szolgál. 2009-re már mintegy 160.000-es napi forgalmat bonyolított a Gazela híd, mely a hatóságok számára is nyilvánvalóvá tette, hogy új hídra van szükség Belgrádban. A hídra kiírt 2004-es pályázatot három építésziroda (Ponting Maribor, DDC Ljubljana & CPV Novi Sad) nyerte meg, a tervezés már 2006-ban elkezdődött, a tényleges építkezés 2009. április 14-én indult, a hidat 2011. december 31-én adták át a forgalomnak. Az egypilonos híd fesztávolsága 367 méter, hosszúsága 200 méter, szélessége 45 méter, mely hat autósávot, két villamossávot, illetve a biciklistáknak és gyalogosoknak fenntartott 2 járdát foglal magában. A hídépítés költségei rúgnak 80-90 millió euróra, és ehhez jön még a környező utak, stb. megépítése, melyek munkálatai 2013-ra fejeződnek be.