A Logisztár (Székesfehérvár) a nemzetközi áruáramlás egyre jelentősebb geopontja
Exkluzív interjú Bíró Koppány Ajtony igazgatóval. A müncheni TRANSPORT LOGISTIC szakkiállításra kiutazott, a Magyar Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége delegáltjai közül a Szövetség főtitkárával, a LOGISZTÁR vezetőjével a tárgyalások szünetében beszélgettem.
Igazgató úr! Kérem, hogy a ZENIT HÍRADÓ – csaknem tízezres (fogadott) IT-olvasói, partnereink részére ismertesse röviden az irányítása alatt működő szolgáltató központ létrehozásának előzményeit, kivívott helyét, jövő terveit.
Bíró Koppány Ajtony (BKA):
A LOGISZTÁR (elő) történetét két részre osztanám:
-Az EU-s csatlakozás előtt, 1996-ban alakult meg. A következő 10 év óriási erőfeszítéseket követelt a cég minden munkatársától, hiszen a célokat a lehetőségekkel és az érdekekkel kellett folyamatosan összeegyeztetni. 1998-1999: elindultak a közműfejlesztések; a kombiterminál megépítésével megteremtődtek a működéshez szükséges minimális infrastrukturális feltételek. 4000 nm-es szabadtéri tárolótér, 2×370 m hosszú iparvágány, irodaépület, mobil rakodógép, a működéshez feltétlenül szükséges úthálózat, egyéb közművek 1999-2001-ig: tereprendezés, úthálózat további bővítése, közműfejlesztés. Ez utóbbinak köszönhetően a logisztikai terminál már alkalmassá vált a betelepülők fogadására. Így a Kft egyik tulajdonosa, az EUROSPED Rt. megépítette az első 3200 nm-es raktárcsarnokát. A 2002-2003 év lényeges előrelépést hozott: beruházások folytatásaként a teljes terület (20 ha) közművekkel feltárásra került. Megvalósult a terület végleges közúti kapcsolata. Az EUROSPED megépítette második (3200 nm-es) raktárépületét; megkezdte működését a vámszolgálati hely; a kombinált- forgalom dinamikus növekedése szükségessé tette a kombiterminál területének 1000 nm-rel történő bővítését. Egyúttal megkezdődtek az előkészületek a központi irodaház megvalósítására. Terveink szerint a szolgáltatások bővítése céljával, itt működtetjük pld. a vámszolgálatot, postát, bankot, a betelepülők központi irodáit, informatika, távközlés, vagyon-tűzvédelem, központi egységeit, ügyfélvárót stb. A beruházások értéke 330 Mft, amelyet a tulajdonosok mellett a közlekedési tárca jelentős mértékű támogatással segített.
-Az EU-s csatlakozás után, a megnövekedett ügyféligények rugalmas, gyors kiszolgálása érdekében folyamatosak voltak a fejlesztések: raktárépítés, kombiterminál bővítés, a szabad területek hasznosítása.
Csak a legjelentősebb bővítéseket említem:
-az EUROSPED 3, ütemű raktárbővítése (+4.500 nm), amely így eléri a 11.000 nm-t.
-a kombiterminál területének megnövelése, összesen 8.000 nm áll az ügyfelek rendelkezésére a logisztikai központban,
-újabb rakodógép üzembeállítása,
-átadásra került csaknem 900 nm-es nagyságú irodaház.
Ebben üzemszerűen működik a VPOP Közép-Dunántúli Regionális Pksg. központi székesfehérvári vámhivatala, a vámügyintéző cégek, a betelepült cégek irodái, a központ teljes irányítását biztosító informatikai, távközlési, vagyon-és tűzvédelmi rendszer központi egységei.
-a kombiterminál rakodókapacitásának bővítése bakdarus technológiával,
-még a 2007-es évben megindul egy 10.000 nm-es raktár építése,
-folyamatban van a kombiterminál tároló kapacitásának 4.000 nm-es bővítése.
ZENIT HÍRADÓ (ZH): Az infrastruktúra nagyarányú fejlesztését ismertette. Hogyan állnak a humán erőforrással, a(szakmai) kompetencia erősítésével?
BKA: Az ellátási lánc (SC) folyamatában az egyik legfontosabb tényező: az ember, a logisztikai munkatárs. Oktatása, folyamatos képzése, tapasztalatainak bővítése, biztatása és segítése nélkül aligha azonosulhat saját, kisebb és nagyobb tartományt – a LOGISZTÁR-t – felölelő feladataival. Dolgozóink folyamatos továbbképzéseken vesznek részt, szimpóziumokon, workshopokon, bemutatókon, konferenciákon bővítik ismereteiket, hogy naprakészen feleljenek meg a mindennapok állandóan jelentkező újabb kihívásainak. Az információs és kontrolling rendszerünk, az informatikai eszközök, programok stb. segítségével ma már a 20 ha-s létesítmény működ(tet)ését egy 4 fő csapat biztosítja; t.i. alkalmazzuk feladatmegoldásainkban a korszerű outsourcing gyakorlatot, és az egyes, speciális igények kielégítését elsősorban “külsős” szakvállatokra bízzuk.
ZH. A Helsinki Korridor kedvező geopontján (V,V/B) elhelyezkedő LOGISZTÁR megfelelő mértékben ki tudja-e használni előnyös helyzetét saját és a régió javára?
BKA.: Erre törekszünk a Város vezetésével együttműködve. Elmondhatom, hogy az utóbbi 10 évben Székesfehérvár és vonzáskörzete gazdasági élete nagyságrendekkel megélénkült; 5 Ipari Park, 3 Ipari Zóna létesült, megugrott a betelepült cégek forgalma is. Az észak-déli és kelet-nyugati tranzit folyosók miatti érintettségünk, kapcsolatunk az M7-es autópályával, a 63-as, 7-es, 8-as, 81-es, 82-s, 811-es főutakkal, vasúti kapcsolatunk 6 irányban, közforgalomra megnyitott kombiterminál, vasúti díjszabási pont, meglétének előnyeit nemcsak a LOGISZTÁR Logisztikai Szolgáltató Központ élvezi és használja (ki), hanem a fejlesztések révén élénkítő hatás mutatkozik a Város és a régió érdekében és előnyére is.
ZH: A logisztikai szolgáltatási igények növekedése, a kompetencia szintje “jó viszonyban” van-e a kreatív megoldásokkal, a mindennapokban?
BKA. : A Szolgáltató Központban – a megbízóért mindennap meg kell küzdeni. Szakértelem, kreativitás, előzékenység, türelem és gyorsaság kell, hogy jellemezze minden munkatársamat. Mert az ügyfél nem felejt. Ha pontosan, udvariasan szolgáljuk ki: visszatér. Nincs két egyforma megbízó. Mindennap vizsgázunk. Mindennap tartogat meglepetéseket, új megoldásokat követel. Esetleges hibáinkat, tévedéseinket, a felmerülő műszaki problémákat úgy kell rendeznünk, hogy az ügyfél semmit ne vegyen észre, elégedetten távozzék. Visszatérő partnereink a legjobb referenciánk. Növekvő forgalmunk a bizonyíték: logisztikai és más szolgáltatásainkat mi valóban komolyan vesszük.
ZH: A Cég marketing tevékenységéről szívesen hallanánk.
BKA. : Lehetőségeinkhez mérten úgy gondolom, hogy OFFENZÍV MARKETING tevékenységet folytatunk. Szolgáltatási palettánkat többféle módon ismertetjük, elébe megyünk partnereinknek: konferenciákon, szakkiállításokon vagyunk jelen, az írott és elektronikus médiát is felhasználjuk, (auditált) szaklapok olvasókörét is elérjük, internet és DM tájékoztatókat hívunk segítségül programunk és eredményeink ismertetésére. Mivel nem “aprócikkel” foglalkozunk, szolgáltatásaink legbiztosabb marketing-eszköze a személyes tapasztalat, a hálás ügyfél, aki nyugodt szívvel ajánl bennünket másnak is. Ezt nevezem én hiteles referenciának, ez az igazi imázs építésünk, és ez növeli reputációnkat, hatékonnyá marketing-kommunikációnkat.
ZH: Ön, mint az MLSZKSZ főtitkára, a logisztikai szakma érdekérvényesítéséhez megfogalmazta -e elképzeléseit?
BKA. : Mint a Szövetség főtitkára úgy látom, hogy szakmánk érdekérvényesítésének esélye és lehetősége, azóta nőtt meg jelentősen, amióta 2006 februárjában megalakult a LOGISZTIKAI EGYEZTETŐ FÓRUM, amelyet a szakma 6 reprezentatív, meghatározó szervezete alapított. Ez a Fórum egy összehangolt, egyeztetett, egységes álláspontot képes képviselni minden, a logisztikai területet érintő kérdésben. A szervezet mára rangos, elegendő súlyú érdekképviseleti partnerré erősödött, és segítségével, közreműködésével a logisztika sikeresen jelenik meg akár a koncepciók kimunkálásánál, egyeztetéseknél, akár hivatalos vagy hatósági tárgyalásoknál.
ZH. A LOGISZTÁR (közel) jövő terveiről szólna néhány mondatot?
BKA. : Úgy gondolom, hogy a jövő fejlesztései, elképzelései nem térnek el eddigi – sikeres – működésünket biztosító feltételek bővítésének főirányától:
-szolgáltatási kínálat és kapacitás bővítése mind a raktározás, mind a kombiterminál területén,
-megépíteni a raktárainkat kiszolgáló vasúti vágányt, ehhez tartozó közforgalmú átrakót,
-ami mindig aktuális: a terület informatikai rendszerének továbbfejlesztése,
-szeretnénk sikerrel pályázni – többek között- a NFII. kínálta lehetőségek kihasználásával továbbra is logisztikai témá(k)ban; segítségükkel rövidebb és hosszabbtávú céljainkat megvalósítani: a LOGISZTÁR LOGISZTIKAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT folyamatosan megújulva, korszerű, igényes, jóhírű, környezetbarát logisztikai rendszerekkel állhasson továbbra is állandó és újabb ügyfelei rendelkezésére.
ZH. Igazgató úr. Köszönöm az interjút.