A DAF megkezdi az LF Hybrid gyártását

A DAF még az év vége előtt megkezdi az LF Hybrid, egy 12-tonnás, párhuzamos hibrid rendszerrel szerelt áruterítő autó gyártását.

A gyártás megkezdése egy rendkívül átfogó tesztet követő lépés. A teszt során a járműveket két éven át a legkülönbözőbb mindennapi alkalmazásokban tesztelték mind az Egyesült Királyság, mind a kontinentális Európa ügyfelei. A hibrid technológia alkalmazása az üzemanyag-fogyasztást és így a CO2-kibocsátást is – a szállítási feladattól függően – 10-20 százalékkal csökkentheti. A DAF az első olyan európai teherautó-gyártók egyike, mely hibrid teherautók gyártásába kezd.

A PACCAR, a DAF anyavállalata vezető szerepet tölt be a hibrid technológia fejlesztésében. A cég az Egyesült Államokban Kenworth és a Peterbilt márkanéven járművek olyan skáláját árulja, melyek az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást a dízel/elektromos hibrid technológia alkalmazásával jelentősen csökkentik.

A PACCAR nemzetközi hibrid programjának részét képező DAF LF Hybrid modellt a cég az Eaton-nal, az Eindhoveni Műszaki Egyetemmel és a szintén a PACCAR csoporthoz tartozó Leyland Trucks Ltd-vel együttműködve fejlesztette ki.


EEV besorolású dízel technológia

A DAF LF Hybrid párhuzamos dízel/elektromos hibrid rendszert használ, melyben a járművet a dízelmotor, az elektromos motor, vagy ezek együttese hajtja. A jármű 4,5 literes PACCAR FR dízelmotorral rendelkezik, mely koromszűrő nélkül is megfelel az EEV besoroláshoz szükséges, rendkívül szigorú emissziós követelményeknek. Az LF Hybrid motorjának csúcsteljesítménye 118KW/160LE, a motor hatsebességes automata, Eaton gyártmányú sebességváltóhoz (Autoshift) csatlakozik.

A tengelykapcsoló és a sebességváltó közé elektromos motor került, ez hajtómotorként és generátorként is képes működni. A fékezés során felszabaduló energiát a rendszer lítiumion-akkumulátorokban tárolja, ezt később gyorsítások során hasznosítja. A lítiumion-akkumulátorok töltöttségétől függően a központi számítógép dönti el, mikor biztosítja a meghajtást a dízelmotor, és hogy mikor és milyen mértékben működik az elektromos motor.


Lítiumion-akkumulátorok

A hibrid rendszer akkumulátorkészlete 100 kilogramm súlyú, s 96 darab 3,4 voltos cellából épül fel. Az akkumulátorok teljes töltöttsége esetén az LF Hybrid elektromos üzemmódban, dízelmotor-hajtás nélkül körülbelül két kilométert képes megtenni. A gyakorlatban ez elegendő ahhoz, hogy a jármű a városközpontok „zöld zónáiba” be- és azokból kihajtson. Ezen körülmények között a dízelmotor üresjáratban működik, ekkor különböző eszközök (pl. a kormányszervo-szivattyú és kompresszor) meghajtásáról gondoskodik. Az LF Hybrid start/stop rendszerrel is rendelkezik.

Az akkumulátorokon kívül a DAF hibrid technológiája egy, a generátor által termelt váltóáramot az akkumulátorok számára egyenárammá alakító transzformátorral is bír. A transzformátor hűtésére az alvázra hűtőegység került. A DAF LF45.160 Hybrid összesen mindössze 300 kilogrammal nehezebb, mint a kizárólag dízelmotorral rendelkező standard modellváltozat. Közismert, hogy a DAF LF sorozat modelljei kis önsúlyukkal emelkednek ki, a 12 tonnás LF Hybrid még így is körülbelül 7,5 tonna hasznos raksúlyt kínál.

A forgalmi tesztek igazolják a rendszer megbízhatóságát
A DAF-nál megszokott gyakorlathoz híven az LF Hybrid fejlesztését széleskörű forgalmi tesztek követték. Az átfogó teszteken túl, a gyakorlati tapasztalatok megszerzése érdekében nagy-britanniai és kontinentális európai ügyfelek két éven át számos áruterítő feladatra tíz járművet használtak. A forgalmi tesztek mindenekelőtt a DAF hibrid technológia megbízhatóságára világítottak rá, valamint igazolták, hogy – a szállítási feladattól függően – az üzemanyag-fogyasztás, és így a CO2-kibocsátás 10-20%-kal csökkent.

A hibrid technológia további előnye, hogy az elektromos motor fékrásegítésének köszönhetően a kopásnak kitett alkatrészek, így például a fékbetétek és a kuplungtárcsa élettartama nő.
 

Operatív lízing


A DAF az LF Hybrid-et az Egyesült Királyságban, Hollandiában, Németországban, Franciaországban és Belgiumban kezdi forgalmazni – a piackutatás szerint ezekben az országokban mutatkozik a legnagyobb igény hibrid hajtású járművekre. A DAF vezetősége az LF Hybrid e piacokon elért sikerétől függően dönt majd arról, hogy a járművet más országokban is felveszi-e a standard termékkínálatba.

A hibrid technológia a következő években tovább fejlődik majd, ez különösen igaz az akkumulátorokra. A DAF LF Hybrid ezért alapesetben operatív lízing szerződés keretében a PACCAR Financial szolgáltatásaként érhető el, a DAF márkaképviselet így a szerződés futamideje alatt adott esetben a technológia frissített változataival láthatja el a járművet. Mindez lehetővé teszi, hogy a fuvarozók fix havidíjért cserébe mindig a leginkább környezetbarát járművet használják.