4 Ft/km: fókuszban az alternatív hajtású járművek
A fosszilis energiahordozók árának drasztikus növekedése és a környezetszennyezés egyre égetőbb problémája kapcsán indult útjára a Széchenyi Futam, vagyis az Alternatív Hajtású Járművek Versenye. A rendezvény küldetése, hogy tehetséges, fiatal tervezők jövőbe mutató találmányait mutassák be, egyre több és impozánsabb megoldás megvalósításához adva segítséget.
A saját építésű vagy átépített járműveket hajthatja elektromos áram, hidrogén, napenergia, sűrített levegő – a lehetőségek tárháza szinte kimeríthetetlen. Jellemzően az alternatív elektromos meghajtás van túlsúlyban, de a napenergia, hidrogénmeghajtás, egyéb megoldások továbbra is megjelennek a versenyen.
„A nemzetközi érdeklődés is egyre számottevőbb, most is érkeznek külföldről, főleg uniós országból versenyzők, hogy megmérettessék magukat. A fiatalok részvétele jelentős, ami nem véletlen, hiszen a rendezvénynek otthont adó Győr közismerten az autóipar fellegvárának számít, és a műszaki-mérnök szakemberek és hallgatók részvétele kezdettől kiemelkedő. A versenyen részt vevő járművekre, technológiákra nagy az érdeklődés, az Audi Hungaria Kft. is a versenyen választott ki magának tavaly elektromos meghajtásokkal foglalkozó gyártástervezőket, tehát szakmailag is figyelemmel kísérik a rendezvényt. A résztvevők és az érdeklődők mind újabb szakmai, tudományos ismeretekre tehetnek szert, miközben a környezettudatos gondolkodásmód leghatékonyabb terjesztésére nyílik lehetőség.”
Az elmúlt években a szervezők 5 millió forint értékben osztottak ki díjakat, a jelenlegi versenyen egymillió forint összértékű díjazással kívánják motiválni az innovációra a jelentkezőket. Ennél azonban talán még nagyobb hordereje van, hogy az előző év sikerére tekintettel ismét két járművet szeretnének kijuttatni nemzetközi kiállításra is.
Az immár hivatalosan is EU elnökségi rendezvénnyé előlépett RENEXPO szakmai igazgatója, Varga István szerint jól mutatja az alternatív meghajtású járművek helyzetét, hogy közülük főképp az elektromos autók terjedtek el.
„A válsággal egyidőben volt tapasztalható az érdeklődés növekedése, melyen a 4 Ft/km-es üzemelési díjat látva nem is csodálkozunk. Magyarországon már mos is többen átalakították a hagyományos autójukat elektromossá. Ennek a költsége egyébként 2-3 millió forint között van, melynek tetemesebb részét az autó akkumulátor adja. Viszont amennyiben elindul az elektromos autókhoz való akkumulátorok tömeges gyártása, a költségek is csökkennek, és még nagyobb mértékben várható az elterjedésük. Jó példa Amerika, Németország és a távol-keleti országok, amelyek milliós nagyságrendben tervezik az elektromos autók gyártását már a közeljövőben” – tudta meg az OGH hírügynökség.
A megújuló energiáról és az energiahatékonyságról szóló nemzetközi kiállítás és konferencia, a RENEXPO középpontjában az alternatív hajtású járművek mellett további kulcstémák kerülnek a fókuszba. Olyan területekről várnak kiállítókat, mint a fenntartható és decentrális energiatermelés, megújuló energiák (bioenergia, nap-, szél-, vízenergia, geotermia, hulladékból nyert energia), energiaellátás, energiaelosztás, energiatárolás (smart grid, smart metering), intelligens és energiahatékony energiaelosztás.