200 milliárdot bukhatunk az autópályán és a vasúton

Mintegy 200 milliárd forint EU-támogatás elszámolása a tétje annak a két pernek, amelynek ügyeiben szerdán tart tárgyalást az EU törvényszéke. Ha Magyarország veszít a közlekedési projektek áfaelszámolásáról szóló ügyekben, akkor a fenti összeget majd a hazai büdzsében kell előteremteni a beruházások finanszírozására.

Még 2010 februárjában, illetve szeptemberében indított pert Magyarország az Európai Bizottság ellen az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti szakaszának megépítése, illetve a Kelenföld-Székesfehérvár-Boba vasútvonal átépítése ügyében, ugyanis a brüsszeli testület elvonná a projektek EU-támogatási összegéből az áfára elkülönített részt, miután Magyarország az áfát is az elszámolható költségek közé sorolta. A magyar álláspont szerint a két projektnél azért vették az áfát is elszámolható költségként figyelembe, mert az építtető Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) nem tudja továbbhárítani és visszaigényelni az általa megfizetett forgalmi adót. Lehóczki Balázs, az Európai Bíróság sajtóosztályának munkatársa a lapot arról tájékoztatta, hogy ilyen áfaelszámolási vitáról szóló ügy még nem volt a testület előtt. Ítélet leghamarabb ősszel születhet a perekben.