100 milliárdos új városrész Budapesten

Négy évvel ezelőtt kezdődött az évtized legnagyobb telekdobásának számító tranzakció sorozat. A Lágymányosi híd pesti lábától délre található egy kisebb félsziget, rajta a VITUKI toronyépülete és számtalan elaggott ipari létesítmény. Igazi barna övezetről van szó, ami felett eljárt az idő.

A területen a telkeknek tucatnyi kis tulajdonsa volt. Ezeket 2006-tól egymás után felvásárolta a Wing, majd egyesítette azokat. Így létrejött a főváros legnagyobb vízparti saroktelke. Hasonló felvásárolások gyakran történnek az ingatlanpiacon, általában így jutnak kellően nagy területhez a fejlesztők.

A fejlesztő korábbi gyakorlatához hasonlóan nem közölte, hogy mennyiért jutott a telekhez. Nemzetközi ingatlan tanácsadók jelentéseiből kiderül, hogy három-négy évvel ezelőtt a fővárosi ipari ingatlanok ára négyzetméterenként 9-12 ezer forint között mozgott. Ez lehet a támpont, de egyes szakértők szerint valójában nem is ipari telekről van szó, hanem annál értékesebbről, hiszen a Duna két oldalról is határolja, s a kanyar még jobb panorámát kölcsönöz és jó a közlekedési kapcsolatrendszere, a megközelíthetősége. A tényleges vételárat mindezért négyzetméterenként 10-30 ezer forint közé tehetjük – mondta több szakértő is.

„Nem csupán Magyarország, de Európa egyik legjobb adottságú telkéről van szó” – értékelte tegnap a világhírű brit Foster Partners építész iroda vezető tervezője az ingatlant. A cég több magyar és külföldi irodát megelőzve jutott az üzlethez., erre az irodára bízták ugyanis az úgynevezett Master Plan koncepcióterv elkészítését, amit most mutattak be a sajtónak.

A Wing által megvásárolt terület 14,5 hektáros, sok rajta a zöld, de az ipari felhasználás miatt ennek egy része megsemmisülőben van. A fejlesztő egyébként sétányokat és parkokat ígért. Noah Steinberg elnök-vezérigazgató azt mondta, hogy a fejlesztés egésze során kiemelten fontos szempont a környezetvédelem. A koncepció a fenntartható tervezésen és a zöld technológiák alkalmazásán alapul.

A Duna Passage nevet viselő, 100 milliárd forintosra becsült projekt kivitelezését várhatóan 2011-ben kezdik és 2021-ben fejezik be. Addigra több irodaház, lakótornyok, kereskedelmi és kulturális létesítmények, 3000 autó elhelyezésére alkalmas földalatti parkoló, önálló kikötő, játszótér épül.

A kerület többi részétől a Csepeli HÉV választja el a területet. Pár perces sétával elérhető lesz a Nemzeti Színházzal és a Művészetek Palotájával fémjelzett kulturális centrum, mivel átjáró épül a palotához – közölte lapunkkal a projekt vezetője, akit másfél éve igazolt a Wing.

Az elnök-vezérigazgató szerint az első szakaszban egy 16 ezer négyzetméteres irodát építenek. Az egész projekt finanszírozásának tárgyalásai már megkezdődtek, eddig az Eurohypo Bankkal és másik két pénzintézettel tárgyaltak. Az önerő vélhetően a válság előtt szokásos 30 százalék körül lehet majd.