Növekvő bérleti díjak a világ legdrágább bevásárlóhelyein

A Cushman & Wakefield ma megjelent ‘Main Streets Across the World’ tanulmánya szerint: “A lassú gazdasági fejlődés és bizonytalanság miatt a globális kiskereskedelmi piacok – leginkább az eurózóna körül- általában rugalmasak voltak az év első felében, a bérleti díjak növekedéséért főként Ázsia és az amerikai kontinens volt felelős.”

A 62 ország 326 kiemelkedőlokációja közül, melyeket a tanulmányhoz vizsgáltunk 147 esetben tapasztaltunk emelkedőbérleti díjakat és csupán 49 esetben (15%) csökkenőket (19%) – 2011-hez viszonyítva. 

 

A kiemelkedő keresletet és bérbeadási aktivitás növekedést tapasztaló hong kong-i Causeway Bay 34,9 százalékos bérleti díj növekedéssel 244 dollár négyzetméterenkénti árral megelőzi a New York-i Fifth Avenue-t, mely 11 évig a lista élén állt, és a négyzetéterenkénti bérleti díja 232 dollár. A legnagyobb ‘előrelépő’ a legjobb tíz között a párizsi Champs-Élysées sugárút volt Itt egy négyzetméter kiskereskedelmi területért 104 dollárt kell fizetni., mely két helyezést lépett előre és maga mögé taszította  a tokiói Ginzát (98 dollár/m2) így jelenleg a harmadik helyen áll.

 

A luxus kiskereskedelem továbbra is a fő mozgatórugó és a bérleti díj növekedések okozója a globális piacokon. A luxusmárkák versengenek a legjobb helyszínekért, mely a bérleti díjak emelkedéséhez vezet. A közelmúltbéli alacsonyabb kiskereskedelmi teljesítmény ellenére a luxus szektor továbbra is meghatározó a világ kiemelkedő lokációinak teljesítményében.  

 

Martin Mahmuti, a Cushman & Wakefield európai piackutató csoportjának elemzője elmondta: “A jövővel kapcsolatban elmondhatjuk, hogy globális szinten nem várható jelentős növekedés. Az ázsiai és csendes óceáni térség továbbra is a legtöbb nemzetközi kiskereskedő legfőbb célpontja marad, mely a modern kínálatnak és az érett kiskereskedelemnek köszönhető, de az új szabályozásokkal többek között India és Kína is jelentős növekedésre számíthat.”

 

John Strachan, a Cushman & Wakefield globális kiskereskedelmi vezetője hozzátette: “Hong Kong és New York részéről a szokásos ’tolakodás’ volt tapasztalható az első helyekért, de természetesen a tényleges üzenet a főbb lokációk határozott előnye, melyekre az alacsony kínálat és a nemzetközi márkák érdeklődése jellemző.”


EMEA

 

A kiskereskedelmi szektor teljesítménye az Európa – Közép Kelet és Afrika (EMEA) régióban meglehetősenszélsőségesmaradt az elmúlt évben, melynek hatására a nagy városok jelentőskeresletre számíthatnak a nemzetközi kereskedőkrészéről. Ugyanakkor más, talán erősebbvárosok a növekvőkínálat és az alacsony kereslet miatt szenvednek.

 

Az EMEA régió prémium értékei 1,7 %-kal emelkedtek ez év júniusáig, melyet a nemzetközi divatmárkák és a luxusmárkák részérőltapasztalt kereslet befolyásolt. Az elsődlegesbérleti díjak a 31 vizsgált európai város közül 25 esetben változatlanok maradtak, vagy növekedtek, azon országokban ahol megszorítások történtek, jelentősencsökkentek. Ilyen például Görögország (17,1%), Írország (15,1%), Magyarország (13,3%) valamint Bulgária (7,7%), ahol azonban jelentőskínálatnövekedés történt.

 

A főbbeurópai piacok kiemelkedőkategóriája aktív időszakottudhat maga mögött, Franciaországban 14,6%-os bérleti díj növekedéssel, melyet főkénta luxusmárkák által keresett lokációk idéztek elő. Más, főbbpiacok is jelentősnövekedésrőlszámolhatnak be, az Egyesült Királyságban 6,3 %-os, Olaszországban 5,4%-os, Németországban 4,7%-os, Hollandiában 4,5%-os, míg Spanyolországban 2,0%-os növekedés történt.

 

A párizsi Champs- Élysées sugárút ismét az EMEA régió legdrágább kiskereskedelmi lokációja, mely az idei 30,0%-os bérbeadási növekedéssel a londoni, második helyezett New Bond Street előttáll.

                                                                                                     

Pierre Raynal, a Cushman & Wakefield Franciaország kiskereskedelmi üzletágvezetőjeelmondta: “Az elmúlt hónapokban, a jelentősnemzetközi kiskereskedelmi kereslet fellendítette a párizsi piacot. A Champs- Élysées, ahol 2011-ben olyan márkák nyitottak üzletet, mint a Marks & Spencer, az Abercrombie & Fitch és a Banana Republic, 2012-ben is a középpontban maradt, amikor a Levi Strauss, a Kusmi Tea és a felújított Hugo Boss zászlóshajó üzletek nyitották meg kapuikat. Az elkövetkezőévekre a turisták számának növekedésével Párizs Európa egyik legfontosabb kiskereskedelmi városa, jelentőskiskereskedelmi keresletre számíthat. A luxusmárkák továbbra is meghatározóak lesznek és a Champs- Élysées a város szíve marad, különösen azért, mert itt nyílik hamarosan a Tiffany’s zászlóshajó üzlete is. A közelmúltbéli visszaesés ellenére, a luxus szektor jó teljesítménye, valamint a turisták számának növekedése arra enged következtetni, hogy ez a trend 2013-ban is folytatódik, és az elsődlegesbérleti díjak a kínálat csökkenésének hatására tovább emelkednek majd.”