Nincs fellendülés az át nem adott bevásárlóközpontok miatt

Az európai bevásárlóközpont-fejlesztések 2011-re várt fellendülése az átadások csúszásának következtében több piacon elmaradt az előrejelzésektől, derül ki a Cushman & Wakefield legfrissebb tanulmányából.

Amennyiben az összes tavalyi évre tervezett bevásárlóközpont fejlesztés időben átadásra került volna, úgy az európai kínálat 6,8 millió négyzetméterrel növekedett volna, mely 15 százalékos növekedés 2010 eredményeihez képest.  Azonban, a számos piacon (pl.: Oroszország, Törökország és Olaszország) bekövetkezett késések következtében az Európában átadott új bevásárlóközpont terület 2011-ben mindössze 5,9 millió négyzetméter volt, mely közel azonos 2010 eredményeivel. 2010-hez képest, 34 vizsgált piac közül 19 esetében történt csökkenés az éves bevásárlóközpont átadások tekintetében. Különösen jelentős visszaesés történt Csehország, Ausztria, Szlovákia, Horvátország és Bulgária esetében, ahol nem történt új átadás az előző év rekordját követően. Németországban tavaly, 1989-óta a legalacsonyabb szinten voltak az átadások.

 

Tavaly közel 200 (197) bevásárlóközpont került átadásra Európában, melyből 117 az év második felében. 2011-ben Közép és Kelet-Európában valósult meg az új átadások több mint kétharmada (65 %). Az előző negyedévekhez hasonlóan az orosz és török piac meglehetősen aktív volt és itt valósult meg az átadások 42 százaléka. A 2010-ben tapasztalt visszaesést követően Lengyelország, Franciaország és Finnország piacai is javulást mutattak. Az Európában átadott legjelentősebb bevásárlóközpont fejlesztések a Westfield Stratford City Londonban (176,500 négyzetméter),  a Marmara Forum Isztanbulban (156,000 négyzetméter) valamint a Marineda City voltak a spanyolországi A Coruña-ban (146,000 négyzetméter).

 

2012. január 1.-én Európában a teljes bruttó bérbeadható bevásárlóközpont terület 139,9 millió négyzetméter volt, és az 1000 főre eső bevásárlóközpont terület átlagosan 246,6 négyzetméter. Európában a tervezett bevásárlóközpont fejlesztés mértéke 2012/13-ra 10,9 millió négyzetméter, melyből 6,4 millió négyzetméter átadása idén várható, továbbra is előfordulhatnak azonban csúszások és változások, ami miatt újabb projektek átadása tolódik vagy áll le teljesen. Közép- és Kelet-Európa a jövőbeni fejlesztések jelentős hányadával bír (61%). Oroszország és Törökország ismét vezet a tervezett új bevásárlóközpont fejlesztések 32 százalékával, míg Nyugat- Európában továbbra is Franciaország és Olaszország vezeti a fejlesztések rangsorát. 

 

A legnagyobb tervezett bevásárlóközpont fejlesztések 2012/13- ra a következők: OZ Mall az oroszországi Krasnodarban (169,000 négyzetméter), melynek átadása 2011- ről csúszott át erre az évre, a Mall of Istanbul (135,000 négyzetméter), valamint a Puerto Venecia a spanyolországi Zaragozában (123,500 négyzetméter). A kiskereskedelmi befektetési volumen 2011-ben közel 40 milliárd euró volt, mely 2010-hez képest 3,5 százalékos emelkedést jelent. 2011-ben a kiskereskedelem 32 százalékos piaci részesedést ért el a kereskedelmi ingatlanok piacán az előző évi 33 százalékhoz képest. Az Egyesült Királyság és Németország továbbra is vezető szerepet tölt be, az európai összbefektetés 57 százalékáért felelve. A 2010-hez képest történt 15 százalékos visszaesés ellenére 12 milliárd euró befektetési volumennel továbbra is az Egyesült Királyság maradt a kiskereskedelmi befektetők elsődleges célpontja.

 

Mike Rodda, a Cushman & Wakefield nemzetközi kiskereskedelmi befektetési részlegének vezetője, elmondta: „Az erősebb európai piacok főbb kiskereskedelmi ingatlanjai továbbra is jelentős nemzetközi tőkét vonzanak. 2011-ben a nemzetközi befektetőknek köszönhetően számos nagy volumenű tranzakció történt, mint például, hogy a CPPIB részben megvásárolta a németországi CentrO Oberhausent. Oroszország, Németország, a skandináv államok, valamint a közép-kelet európai régió tekinthető a nagyobb befektetők elsődleges célpiacának, azokon belül is leginkább azon ingatlanok, melyeket nem fenyegetnek a gazdasági változások/nehézségek.” Kristina Gorkovskaya, a Cushman & Wakefield európai piackutatási csoportjának munkatársa hozzáfűzte:„A jövő évi kilátásokat leginkább a változatosság jellemzi majd. Miközben a kínálat gyarapodásával a piac aktívabbá válik, az elérhető anyagi források hiánya valamint az óvatos bérlői kereslet egyes piacokon továbbra is negatívan hatnak majd a befektetők kockázattűrésére. A fejlesztések körül továbbra is bizonytalanság érzékelhető és az átadások tekintetében is további halasztások várhatók.”

 

Szabó Viktória, a Cushman & Wakefield budapesti irodájának Partnere és kiskereskedelmi üzletágvezetője hozzátette: „Az adatok sajnos Magyarország tekintetében sem bíztatóak a következő időszakra. Figyelemmel a válság következményeire, valamint az év elején életbe lépett ’pláza-stop’ törvényre, a fejlesztők jóval óvatosabbak az újabb kereskedelmi fejlesztésekkel. Ennek eredményeként számos tervezett központ megvalósítását halasztják későbbi időpontra. Magyarországon jelenleg 1 kereskedelmi fejlesztés vár átadásra az év második felében, a körülbelül 4,500 négyzetméteres budapesti Hegyvidék Bevásárlóközpont, mely azonban nem egy tradicionális értelemben vett bevásárlóközpont, hanem egy kisebb területű, számos szolgáltatónak helyet adó 12. kerület helyi kereskedelmi központ. E mellett számos nagyobb, főként Budapestre tervezett hagyományos bevásárlóközpont van még „tervező asztalon”, amelyek megvalósítása és nyitási időpontja azonban még bizonytalan.”