Hol vannak a legdrágább bevásárló utcák?

A Cushman & Wakefield legfrissebb kutatása szerint a számos országra jellemző ’törékeny’ gazdasági fellendülés és a visszafogott fogyasztói magatartás ellenére a globális kiskereskedelemben jelentős fellendülés tapasztalható. A nemzetközi ingatlantanácsadó ’Main Streets Across the World 2011’ riportjában vizsgált 63 ország kiskereskedelmi piacainak négy-ötödénél (81%) a prémium kategóriás kiskereskedelmi egységek bérleti díjai az év során júniusig növekedtek, vagy nem változtak, ami jelentős fellendülés a tavalyi évhez képest (66%). Bérleti díj csökkenés az országok mindössze egy-ötödénél (19%) volt tapasztalható a 2010-ben mért egy-harmadhoz képest (34%).

•  A prémium kategóriás kiskereskedelmi ingatlanok bérleti díjai a riportban vizsgált országok közel kétharmadánál (62 %) növekedtek

•    Az ázsiai és latin amerikai régiók vezetik a kiskereskedelmi területek fejlődését

•    A világ legdrágább bevásárló utcája továbbra is a New York-i Fifth Avenue maradt

A ’Main Streets Across the World’ tanulmány áttekintést ad a nemzetközi kiskereskedelmi piac helyzetéről, 63 ország 278 legfontosabb bevásárló területének bérleti díjait elemezve. A riport magában foglal továbbá egy, az országok legdrágább bevásárló területeit vizsgáló rangsort.  A New York-i Fifth Avenue, ahol a bérleti díjak 21,6 százalékkal emelkedtek immáron tízedik éve megőrizte vezető helyét a világ legdrágább bevásárlóutcáinak rangsorában. A hongkongi ’Causeway Bay’ szintén megtartotta második helyét, míg a tokiói ’Ginza’ is változatlanul a harmadik.

 

Az első tíz legdrágább lokáció rangsorában a legnagyobb előrelépést az ausztráliai Sydney-ben található Pitt Street Mall tette, mely a jelentős fejlesztések eredményeként a kilencedikről a negyedik helyre lépett elő. A sétáló utca bérleti díjai az előző év ugyanezen időszakához képest 33,3 százalékkal növekedtek. A 4,3 százalékos bérleti díj növekedés ellenére a londoni New Bond Street, két helyezéssel, a negyedikről a hatodik helyre esett vissza, így a párizsi Champs-Elysées mögé került a rangsorban, mely jelenleg Európa legdrágább kiskereskedelmi területe. Itt a bérleti díj növekedés idén 5,3 százalék volt, a tavalyi 9,5 százalékos visszaesést követően. A tavalyi évhez hasonlóan, nemzetközi szinten, az ázsiai és latin amerikai régiókban történt a legjelentősebb  bérleti díj növekedés. Az ázsiai régióban összességében 12,2 százalékos bérleti díj emelkedés volt tapasztalható, és nemzetközi szinten is a pekingi Wangfujing mutatta a legjelentősebb növekedést (109.5 %). Dél-Amerikában, ahol a bérleti díjak összességében 10,6 százalékkal emelkedtek, a Rio de Janeiro-ban található ’Garcia D’avilla’ bevásárlóutca produkálta a legjelentősebb, 52,2 százalékos növekedést. Európában a növekedés visszafogottnak mondható (1,9%) és – a Közel-Kelet és Afrika régiók kivételével (0%) – elmaradt a többi régió teljesítményétől, de ennek ellenére ez az érték javulást jelent a tavalyi évben mért 4,2 százalékos visszaeséshez képest.  Európában a legjelentősebb javulást Helsinki városközpontja mutatta, 33,3 százalékos bérleti díj növekedéssel.

 

John Strachan, a Cushman & Wakefield globális kiskereskedelmi üzletágvezetője hozzáfűzte:„A nyugaton tapasztalható fellendülés bár nagyon törékeny, irodáink növekvő üzleti aktivitást tapasztalnak, főként azon jelentősebb városközpontokban melyek a főbb nemzetközi márkák célpontjai között szerepelnek. A csekély kínálat az árakat és bérleti díjakat egyaránt felfelé kényszeríti.  A kiskereskedők látókörébe egyre inkább bekerül a Közel-Kelet valamint Japán, bár a világ vezető kereskedői számára továbbra is Kína, India és valamelyest Dél-Amerika marad a fő célpont.”

 

Martin Mahmuti a Cushman & Wakefield EMEA régiójának elemzője elmondta: „A globális kiskereskedelmi piac fejlődését a fejlett piacon végbemenő agresszív expanziók és a márkák legjobb globális lokációk iránti versenye vezetik. Véleményünk szerint nem várható a nemzetközi aktivitás hanyatlása és azzal, hogy a főbb kereskedők a kompromisszumok helyett inkább külföldön terjeszkednek a bérlői kereslet is aktív marad. Ezt a trendet az úgynevezett ’multi-channel retailing’ is fellendíti, mely során idővel a harmadosztályú lokációkat felváltják az on-line tranzakciók.”

 

Gene Spigelman, a Cushman & Wakefield New York-i irodájának elnökhelyettese hozzáfűzte: „A Fifth Avenue ismét megtartotta a világ legelőkelőbb pozícióját a jelentős nemzetközi kiskereskedelmi és divatmárkák körében. Ezen lokáció azon képessége, hogy folyamatosan interaktív kapcsolatot ápol egy nagy, sokrétű és sűrűn változó populációval, előidézte, hogy a bérleti díjak meghaladják az elvárásokat. Ez, a jelenlegi, kihívásokkal teli gazdasági helyzet ellenére kiemelkedő teljesítmény. A globális kiskereskedelmi márkák sosem voltak még ilyen kifinomultak, kihasználva a tradicionális és a közösségi oldalak által nyújtott marketing lehetőségeket, de emellett  továbbra is felismerik a stratégiailag megtervezett hozzáadott értéket, mely tekintetben a Fifth Avenue a legeredményesebb globális bevásárlóutca.”

 

James Hawkey, a Cushman & Wakefield kínai irodájának kiskereskedelmi igazgatója a következőket mondta: „A kiskereskedők terjeszkedése Kínában továbbra is gyors, az ország top 100 kereskedőinek bevétele 21 százalékkal növekedett., mely a luxusmárkák szektorának fejlődését is segíti. A luxustermékek lehetséges adócsökkentésről szóló hírek, melyek hatására az árak Kínában közelebb kerülnének az európai és amerikai árakhoz, a kereskedők további terjeszkedéshez vezethetnek. A középkategóriás piaci szereplők, mint például a jelentős nemzetközi ’fast-fashion’ divatmárkák gyors expanzióval korai sikereket értek el másodlagos városokban. 2012 jelentős új bevásárlóközpont fejlesztésekkel várhatóan ismét sikereket hoz a gyors kiskereskedelmi terjeszkedésekhez a legtöbb kínai városban.”

 

Jaideep Wahi a Cushman & Wakefield indiai irodájának kiskereskedelmi üzletágvezetője hozzátette:„A kiskereskedők terjeszkedése Indiában a jelentős gazdasági fellendülés (75%) és belső kereskedelem valamint a minőségi kiskereskedelmi kínálat kombinációjából adódik. A luxus szektor fellendülése együtt jár a piac 13 százalékos fellendülésével. Mind a külföldi, mind a hazai márkák képviselői szerint India egy fejlődő luxuspiac, mely hamarosan jelentős lehet a számukra. 2012, a folyamatos gazdasági növekedéssel és a top 10 városban történő új bevásárlóközpont átadásokkal meghatározó időszak lehet India kiskereskedelmi piacán.”

 

Mariana Mokayad Hanania a Cushman & Wakefield dél-amerikai régiójának piackutatási vezetője elmondta: „Dél-Amerikában jelentős gazdasági fellendülés ment végbe az elmúlt 12 hónapban, mely a foglalkoztatási mutatók, a fizetések, valamint a vásárlói kiadások növekedésében nyilvánult meg. Ezek a kiskereskedelmi szektor fejlődésének és a bérleti díj növekedésének mozgatórugói. A bérleti díjak többnyire stabilak voltak Chile fővárosában, a felfelé mozgás leginkább a valuta árfolyam ingadozása és a kissé növekvő infláció miatt történt.”

 

„Brazíliában továbbra is Sao Paulo és Rio de Janeiro vezetnek a bevásárlóutcák és a bevásárlóközpontok minőségét tekintve és ezek a legdrágább lokációk, melyek meghatározzák a bérleti díjak növekedését. Bár a luxusmárkák továbbra is ezen helyszíneken összpontosulnak, a várható vásárlóerő növekedés hatására  fontolgatják az országon belüli expanziót. Bogota és Buenos Aires bérleti díjai is növekedtek, köszönhetően az alacsony elsőrendű üzlethelyiség kínálatnak.”

 

David Woolford, a Cushman & Wakefield ausztráliai irodájának  ügyvezetője elmondta: „A Pitt Sreet Mall, a Westfield Sydney és a MidCity jelentős változásokon mentek keresztül az elmúlt 12 hónapban és már hivatalosan is átadásra kerültek. Ez egy új ’szuper-prémium’ kategóriát eredményezett, jelentős méretű és nemzetközi bérlők jelenlétével, melyet a négyzetméterenkénti 10,000- 13,000 dollárra rúgó bérleti díjak is igazolnak. Az olyan jelentős nemzetközi márkák megjelenésével, mint a Zara, a Bottega Veneta, a Christian Louboutin és a Diane von Fürstenberg legitimmé vált az új szuper-prémium kategória, hiszen ezek a márkák szívesen fizettek magas bérleti díjakat, hogy zászlóshajó üzletet hozhassanak létre az Ausztrál piacon.”

Fontos megemlíteni azonban, hogy mivel a Pitt Street Mall 12 hónappal ez előtt még csak egy fejlesztési terület volt, az éves bérleti díj összehasonlítás megtévesztő lehet. Több korábbi bérlőnek mennie kellett és az építkezés ideje alatt volt pár költözés is a környéken. Azon bérlőknek, akik beragadtak, kisebb forgalommal és kevesebb látogatóval kellett számolniuk ebben az időszakban.”

 

Peter Mace, a Cushman & Wakefield Central London irodájának vezetője elmondta: „Bár a New Bond Street hátracsúszott a rangsorban, továbbra is az egyik legkeresettebb lokáció a luxusmárkák részéről, ahol a kereslet jelentősen meghaladja a kínálatot. Itt a legutóbbi jelentős nyílt piaci bérbeadás 2009 decemberében történt, amikor a Piaget 15 éves bérleti szerződést írt alá rekord magasságú bérleti díjon a New Bond Street 169 számban található üzlethelyiségre. Az elmúlt 24 hónapban a bérleti díj növekedés nem volt kérdéses, de eddig a vásárlók nem tudtak hozzájutni üres, felső kategóriás üzlethelyiségekhez. Biztos vagyok benne, hogy csak idő kérdése és a Bond Street visszakerül a listák élére.”

 

Christian Dubois, a Cushman & Wakefield francia irodájának kiskereskedelmi üzletágvezetője hozzátette: „Bár Franciaország háztartásaira nagy befolyással voltak a megszorító intézkedések, Párizs kiemelkedő lokációi továbbra is vonzóak maradnak a nemzetközi üzemeltetők részére. A francia főváros bevásárlóutcáinak piaca jelentősen fellendült a turisták számának növekedése, valamint az új luxusmárkák boltnyitásainak hatására.” „A többi intézkedés is vágyat keltett a nemzetközi tömegpiaci kiskereskedőkben, hogy a legjobb lokációkon nyissanak üzletet. A Champs-Elysées sugárúton a Tommy Hilfiger 2010-es nyitása óta olyan jelentős bérlők jelentek meg, mint a Banana Republic, a Levi’s és a Marks & Spencer. Bár a bérleti díj növekedés az utóbbi időben nem volt jellemző Párizs világhírű bevásárló utcájára, az üres üzlethelyiségek hiánya várhatóan hamarosan beindítja ezt a folyamatot.”

 

Szabó Viktória, Partner, a Cushman & Wakefield Budapesti irodájának kiskereskedelmi üzletágvezetője hozzáfűzte: „Magyarország továbbra is a fontos nemzetközi kiskereskedők célpontja marad, melyet az elmúlt 6-8 hónapban nyitott több zászlóshajó üzlet is bizonyít. Budapest legvonzóbb bevásárlóutcája a Váci utca, ahol a bérleti díjak a nehéz gazdasági helyzet ellenére sem változnak. Emellett, a gazdaság fellendülésével az elkövetkezendő években várhatóan további kiskereskedők jönnek a Magyar piacra. Mivel a Váci utca minőségi üzlethelyiség kínálata csökken, a kereslet várhatóan a Vörösmarty térre és a környező területekre is átterjed majd. Kínálati hiány esetén az Andrássy út és a Fashion Street jelenthetnek még alternatívát a kereskedőknek.