Bajban van a Praktiker?
Sürgősen több tízmillió euró hitelre van szüksége az osztrák barkácsáruház-láncnak. A készletek feltöltése miatt, mindig év elején keletkeznek a nagyobb kiadásai a cégnek, azonban most szorultabb a helyzet, mint máskor.
Sürgősen több tízmillió euró hitelre van szüksége a Praktiker barkácsáruház-áncnak, hogy feltölthesse a raktárakat a tavaszra szánt áruval – írta kedden a Financial Times Deutschland (FTD). A német üzleti lap forrása szerint a banki előfinanszírozásról zajló tárgyalások “nem húzódhatnak el hetekig”, a segítségnek “gyorsan meg kell érkeznie”. A német társaság hivatalosan csupán annyit közölt, hogy “a (tárgyalási) folyamat még tart”. A barkácsáruházak finanszírozási igénye jellemzően a január-februári időszakban a legnagyobb, mert a bevétel az év elején általában viszonylag szerény, viszont fel kell készülni a tavaszi szezonra, a kerti munkák megkezdésére.
Bíznak a megegyezésben
A Magyarországon 19 áruházat üzemeltető vállalatnál az FTD szerint bíznak abban, hogy a következő hetekben sikerül megállapodásra jutni a hitelezőkkel. Az egyezség lenne az első lépés abban a három szakaszból álló tervben, amely a gyengén teljesítő Praktiker csoport átalakítását célozza. A második lépés egy újabb külső finanszírozási megoldás – valószínűleg kötvénykibocsátás – lehet, a harmadik pedig egy úgy tulajdonos bevonása a cégbe, aki a saját tőkét gyarapítaná – írta az FTD.
A 10 országban összesen több mint 400 barkácsáruházat üzemeltető társaság bevétele 2011-ben 3,18 milliárd euró volt, 7,7 százalékkal csökkent az előző évhez képest. A részletes éves jelentést március végén publikálja a cég, az azonban már most biztosra vehető, hogy a Praktiker a 2005-ös tőzsdei bevezetés óta első alkalommal működési veszteséget szenvedett el – írta az FTD, felidézve, hogy a január-októberi időszakban a kamat-, adófizetés és értékcsökkenési leírás előtti vesztesége (EBITA) 153 millió euró volt.
Saját magának köszönheti a szorult helyzetet
A németországi központú cég saját magát manőverezte szorult helyzetbe, így például a rendkívüli akciókkal – amelyek során egy-egy napra minden termék árát 20 százalékkal csökkentették – alig bővült a hűséges vásárlók tábora. Ugyanakkor a tavalyi utolsó negyedévről szóló jelentésében a cég már azt írta, hogy sikerült megállítani az árbevétel csökkenését az értékesítési akciók és árengedményes értékesítések megszüntetésével. Az FTD szerint az irányváltás része, hogy az üzletek eladóterét szellősebben, áttekinthetőbben rendezik be és kevesebb árut halmoznak fel benne. A cél a “barkácsáruházak Ikeája” modell kialakítása. Egyes áruházakat kísérleti jelleggel már átrendeztek, az üzletmenet alakulásáról azonban még nincsenek adatok – írta a német üzleti lap.