hirdetés

Ötödik legkedveltebb helyszín Budapest logisztikai szempontból

Ezek a legfontosabbak a bérlő számára: munkaerő elérhetősége, közelség és költségek.

A Prologis “Logisztikai ingatlan hálózatok bővítésére” vonatkozó kutatásából kiderül, hogy a bérlők számára a legfontosabb szempontok a megfelelő helyszín, a gazdasági hálózatok közelsége, a munkaerő elérhetősége, a költségek és az infrastruktúra.  Trendek tekintetében jellemző, hogy az elosztóhálózatok pán-európai jelleget öltenek, európai szinten a legkedveltebb helyszínek a Benelux államokban találhatók, közép-kelet-európai régióban Budapest az 5. helyet foglalja el.

200 raktári szolgáltatást igénybe vevő ügyfelet kérdezett meg társkutatóként a Prologis arról, hogy mi alapján választják ki helyszínüket, mely szempontokat tartják a legfontosabbnak. „A kutatásból kirajzolódik a legfontosabb szempont a bérlők számára a megfelelő helyszín, a gazdasági hálózatok közelsége, a munkaerő elérhetősége, a költségek és az infrastruktúra.” – mondta el Kemenes László a ProLogis magyarországi képviselője és alelnöke, majd hozzátette – „a szempontrendszer természetesen szektoronként is változik”.

Kemenes beszélt arról, hogy az elosztóhálózatok egyre inkább pán-európai jelleget öltenek. Míg 1993 előtt sok kis központ jellemezte Európát, 1993 után sokkal inkább a központosítás nyert teret. Manapság erősödő és feltehetően a jövőben is meghatározó trend lesz a hibrid verzió, melyben a nagy központok mellett a kisebbek is megmaradnak, lehetővé téve ezzel a gyors ellátást.

A felmérés a legkedveltebb helyszínek azonosítására is kitért. Európai viszonylatban a Benelux államok, Nyugat-Németország és Közép-Lengyelország jár az élen. Budapest a 100-as listán 4 helyet javítva a 15.-re ugrott, Közép-Kelet-Európában pedig 28 piac közül az 5. pozíciót vívta ki magának.

A Prologis 2015-ben 1,75 millió négyzetméternyi szerződést kötött a közép-kelet európai régióban, ebből több mint 250 ezer négyzetmétert Magyarországon. Mindezek 60%-a hosszabbítás volt, 30% új szerződés a maradék pedig rövidtávú megállapodás. Bérbe adottsága ezáltal 97,5 %-ra emelkedett. „Hatalmas hangsúlyt kell fektetni a partnerek megtartására, hogy ne is gondolkodjanak a váltásban. Célunk, hogy az ügyfelek ne csak aláírják a bérleti szerződést, de meg is tudjuk tartani őket.”- mondta Kemenes.

A vállalat 2016-os tervei között szerepel az ügyfélmegtartási arány és a bérbe adottsági szint fenntartása, új beruházások indítása központi helyszíneken és a portfolió optimalizálása föld és ingatlan eladások/akvizíciók révén.