Változóban a pályázatírókkal szemben támasztott igények
Erősen átalakult az elmúlt években a pályázatírók piaca. Részint az informatika, részint a változó ügyféligények formálták az üzleti szolgáltatások ezen speciális szegmensét. A KKV-k igényeit jól ismerő Széchenyi Tőkebefektetési Alap munkatársai szerint a pályázatírási készség mellett fontos versenykövetelménnyé növi ki magát a projektvezetés és finanszírozással kapcsolatos ismeretek nyújtása is.
Uniós csatlakozásunk idején a pályázati tanácsadókat elsősorban azért tisztelték a hozzájuk fordulók, mert eligazodtak a követelmény- és adathalmazban. A támogatások köre és típusa olyannyira változatos volt, hogy aki rászánta magát, hogy folyamatosan nyomon kövesse a friss kiírásokat, és rendszerezze azokat különböző szempontok szerint, az nagyon hamar tudta ezt a szakismeretet értékké konvertálni. Később az ügyfelekért folyó versenyben a kényelmi szolgáltatások is egyre többet értek: a céges papírok, nyilatkozatok, nullás igazolások és egyéb dokumentáció behajtásával nagy terhet vettek le a pályázó vállalkozók válláról. A cégek azon köre, amelyik komolyan érdeklődött a pályázati források iránt, a korai tapasztalataiból sokszor azt a következtetést vonta le, hogy nincs a pályázati munkában semmi ördöngösség: egy alapos és precíz egyetemista segítségével bármelyik megbízható alkalmazott képes a pályázatírásra, ha pontról pontra végigmegy egy előre összeállított feladatlistán, minden tartalmi és formai feltételt teljesítve.
„Könnyen belátható, hogy nem hatékony, ha mindenki a saját kárán tanulja meg, hogy mit hogy kell értelmezni egy kiírásban, és miként lehet túllendülni a néha bonyolult megfogalmazásokon, ráadásul erre fontos belső kapacitásokat lekötve” – állítja Csuhaj V. Imre, a Széchenyi Tőkebefektetési Alap igazgatóságának elnöke. „Ráadásul a legjobb szándék mellett is adódhat tapasztalatlanságból olyan hiba, amivel eleshetnek a cégek százmilliós forrásoktól. Emiatt minden KKV-nek azt ajánljuk, hogy ha szűkös a pénzügyi és menedzsment kapacitása, valamint megteheti, vegye igénybe profi pályázati tanácsadó segítségét.”
Sokszor szült elégedetlenséget a múltban az, hogy a pályázók a megnyert forrásokhoz sokkal később jutottak csak hozzá, miközben előzetesen finanszírozniuk kellett minden kapcsolódó költséget, és magát a megvalósított beruházást is. „Ennek megoldását természetszerűen az adott helyzetet legjobban ismerő féltől, azaz a pályázati tanácsadótól várja el a pályázó vállalkozás, és a cash-flow hullámvölgy kialakulásáért sokszor okolják is a tanácsadót, hogy nem hívta fel a figyelmüket időben ennek veszélyére.” – állítja Csuhaj. Ennek következtében azok a pályázati tanácsadók számíthatnak igazán az ügyfél elégedettségének megnyerésére, akik már előzetesen változatos palettáról tudnak megoldásokat kínálni az önrészre, az átmeneti finanszírozásra, vagy a késedelem áthidalására. „Sokszor nem is maguk a vállalatok, hanem azok pályázati tanácsadói fordulnak hozzánk az állami tőkejuttatás menetének megismerésére, hiszen a Széchenyi Tőkebefektetési Alapból nyerhető befektetés fedezetet tud nyújtani egy komolyabb beruházási pályázat idejére, ami átmenetileg leköti a társaság tartalékait. Eközben a Széchenyi Tőkebefektetési Alap révén mód van a növekedés fenntartására, a foglalkoztatottság növelésére. Fontos azonban, hogy egy megnyert pályázat esetén sem a projektet, hanem a vállalkozás egészét vizsgáljuk befektetési szempontból” – meséli a Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. igazgatóságának elnöke.
A fenti okok miatt ma már igazából nem is pályázatírókról, hanem finanszírozási tanácsadókról beszélünk. Azok a korábbi pályázatíró cégek, akik felismerték, hogy ne csak a pályázattal, projekttel foglalkozzanak, hanem a vállalkozás működésére és fejlesztésére találjanak finanszírozási, beruházási és akár menedzsment megoldásokat, sokkal jobban tartják meg, illetve szereznek új ügyfeleket. A vállalkozások komplex szolgáltatást kérnek, ezt hajlandók megfizetni és ez által a tanácsadó is átfogóbb szolgáltatást nyújthat ügyfelének.
„Nem is annyira a megfelelő pályázat felkutatása, és azon az elindulás az igazi feladat, hanem az, hogy ezt úgy hajtsuk végre a vállalat életében, hogy az összhangban legyen eredeti céljainkkal, ne zavarja meg a vállalat működését, és ne hozza kiélezett helyzetbe a cég finanszírozását sem. Amelyik pályázati tanácsadó ebben segíteni tud, az számíthat az ügyfelek bizalmára.” – foglalja össze Csuhaj V. Imre.