Új autóbirodalom a láthatáron: egyesül a FIAT és a Chrysler

A FIAT menedzsmentje várhatóan hamarosan bejelenti a Chryslerrel való fúziót. Sergio Marchionne, az olasz konszern vezére már maga mögött tudja első nagy feladatát azzal, hogy konszolidálta az olasz autóipari óriást.

Két évvel ezelőtt a FIAT 20 százalékot vásárolt a csőd szélén egyensúlyozó Chryslerből, napjainkra pedig 53,5 százalékra növelte részesedését az amerikai cégben. A Reuters által megkérdezett elemzők szerint a FIAT luxusmárkái, a Maserati és a Ferrari nélkül 175 millió eurós profitról számol majd be a második negyedévben, míg a Chrysler 155 millió eurót könyvelt el csak júniusban. Miközben a Fiat elsősorban az olcsóbb autók piacán hódít, ahol a haszonkulcsok alacsonyabbak, a Chrysler nagyobb marzsot ér el Szedánjaival és terepjáróival. “A Chrysler hamarosan jóval nagyobb növekedést és cash flow-t generál majd, mint a Fiat” – véli Bruno Lapierre, a Cheuvreux brókerház elemzője. Nem véletlen, hogy az elemzők már a FIAT és a Chrysler fúziójáról beszélnek, hiszen ez lehet a következő logikus lépést azután, hogy Sergio Marchionne vezérigazgató bejelenti a két vállalat felsővezetői rétegének összevonását. A tervek szerint a legfelső szinten álló 25 menedzser közösen irányítja majd a konszernt. Az olasz vezér eddig sem titkolta, hogy globális játékossá akarja tenni a Fiatot és ehhez a Chrysler segítségét is igénybe veszi.

 

Ha létrejön a fúzió, a két autógyártó 2014-re együttesen elérheti a 100 milliárd eurós éves árbevételt. A Bloomberg által idézett tervek szerint 2011-ben a Chrysler triplájára, 2 milliárd dollárra emelheti módosított profitját (haszon, mínusz kamatok, adók és nyugdíjjal kapcsolatos kifizetések), az amerikai autógyár nettó profitja pedig idén elérheti az 500 millió dollárt. A két vállalat – most először – közösen jelentheti be negyedéves eredményeit, hamarosan pedig a Chrysler és a FIAT közös technológiával gyárthatja a Fiat, a Chrysler, az Alfa Romeo, a Jeep és a Dodge modelleket. A FIAT egyébként még az idén további 5 százalékos tulajdonrészt szerez a Chryslerből anélkül, hogy egy centet is fizetne érte, mivel az amerikai cég a FIAT technológiájára építve készíti el új, üzemanyag-takarékos autóját még az idén.