Társadalomformáló vásárlás

Az év végi ünnepek kapcsán a „vásárlás” mint magán- és vállalati projekt ismét a figyelem középpontjába kerül, miközben az is tapasztalható, hogy honfitársaink érzékenyebbé válnak a társadalmi felelősségvállalás iránt. Sajnos egyre nehezebb azonban a témával kapcsolatos híreket, információkat elhelyezni a médiában.

médiában. Ez indokolhatta, hogy CSRLabor néven egy új, tematikus híroldal indult el a közelmúltban. Egy másik, civil kezdeményezés olyan, egyedülálló webvásárteret (webvasarter.com) hívott életre, amely a társadalomtudatos vásárlást erősíti. Polai Bernadett, a kezdeményezést életre hívó Szolidaritás Egyesület elnöke szerint a magyar vállalkozások és magánemberek egyre nyitottabbak a társadalomtudatos vásárlásra, ha ezzel embertársaikat segíthetik.

A közelgő ünnepi időszak évről-évre nem csak a fogyasztóerő szempontjából állít ki látleletet a társadalomról – az üzleti és a magán szféráról –, hanem a szociális érzékenységről, társadalmi felelősségvállalásról és a szolidaritásról egyaránt. Kiváló időszak ez többek között a társadalomtudatos vásárlásra is.
 
„A karácsony és az év vége különösen nagy lehetőséget nyújt az alternatív kereskedelmi hálózatoknak, hogy a cégvezetőket és magánembereket megszólítsák. Fel kell hívnunk a figyelmét mindenkinek, hogy ha tehetik, a vásárlások során saját honfitársaikat részesítsék előnyben. Ezáltal segíteni tudnak a megváltozott munkaképességű, hátrányos helyzetű, gazdaságilag elmaradt térségek lakóinak, hiszen az általuk előállított termékek megvásárlásával az ő megélhetőségüket támogatják” – mondta el az OGH hírügynökségnek  Polai Bernadett, a Szolidaritás Egyesület elnöke. Az általuk beindított webvasarter.com is ezen a területen kíván megoldást és jobb életminőséget biztosítani, mindezt úgy, hogy cserébe a vásárlók is igazi értékeket kapjanak. A program a “2010 A Szegénység és a Társadalmi Kirekesztés Elleni Küzdelem Európai Éve”  program keretében valósul meg.

A témához kapcsolódóan 2010. november közepén harmadszor került megrendezésre a Szociális Expo, ahol a szociális szakma képviselői bemutatták a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok esélyegyenlőségének elősegítése érdekében végzett tevékenységeiket. A szociális szakemberek nemcsak az általuk létrehozott szakmai értékek megismertetését, hanem eredményeiket és konkrét szolgáltatási ajánlataikat is elérhetővé tették. Több mint 40 civil szervezet állította ki „szociális termékeit”. A szervezetek eközben egyre nagyobb mértékben ismerik fel, hogy az állam szerepe mellett alulról induló, a fair trade mozgalomhoz hasonló kezdeményezéseknek is növekvő szerepe van. A hátrányos helyzetű emberek sokszor csak ilyen alternatív kereskedelmi mozgalmak segítségével kapnak megfelelő munkalehetőséget, illetve az általuk előállított termékeknek így teremthető, tartható fenn piac.
 
A Szolidaritás Egyesület elnöke szerint Magyarország már megérett az ilyen civil kezdeményezésekre, és egyre többen tudnak azonosulni azzal a szemlélettel is, hogy a társadalomtudatos vásárlással nemcsak harmadik világbeli embereket, hanem első sorban magyar honfitársainkat lehet és kell segíteni.  

A szociális és családtámogatás mellett mindenképpen a munkahelyteremtés, átképzés a legfontosabb eszköz a szegénység elleni küzdelemben. Bár évek óta számos hazai vagy EU finanszírozású program létezik – többek között vállalkozásösztönzések, képzések, vagy ideiglenes (tranzit) foglalkoztatások –, a tapasztalatok alapján az átképzésre és bérjárulékra költött pénzek tartósan nem növelték a munkahelyek számát. Ezzel szemben a „méltányos kereskedelem” gyakorlati alkalmazása segít az új munkahelyek teremtésében, a meglévők megtartásában, a munkaerőpiacon hátrányos helyzetű emberek, gyermekeiket egyedül nevelő nők, veszélyeztetett fiatalok, megváltozott munkaképességűek egzisztenciateremtésében.         

Ami e téma nyilvánosságát illeti, jelenleg sajnálatos módon a médiatörvény nem kezeli helyén a CSR-t (a vállalatok társadalmi felelősségvállalását), amivel bizonytalanságot okoz. Radetzky András, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének elnöke a közelmúltban arra hívta fel a figyelmet. hogy a CSR nem egyszerűen jótékonykodás. A társadalmi felelősségvállalás tudatos, hosszú távú tevékenység, ami nem feltétlenül mérhető pénzben, ezért szerinte a kereskedelmi médiának is kötelessége lenne a jövőben nagyobb társadalmi felelősséget vállalni.