Sorban állnak a plázák előtt – Tovább tart a plázaláz

Tovább folytatódik a dinamikus bevásárlóközpont-fejlesztési hullám a magyar ingatlanpiacon, mind Budapesten, mind vidéken. A kiskereskedelmi volumen növekedése mellett a kínálat differenciálódásának igénye is jelen van, ami még mindig elegendő üzemanyagot biztosít a kiskereskedelmi ingatlanfejlesztés számára.

A kiskereskedelmi ingatlanok budapesti piacán jelenleg két markáns tendencia él egymás mellett: a plázák továbbra is gombamód szaporodnak, miközben a belvárosi kiskereskedelem fejlesztése is egyre nagyobb teret kap. Az érettebb fővárosi piacon az első generációs bevásárlóközpontok után megjelentek a második és harmadikgenerációs plázák, teret nyernek a multifunkcionális projektek, és elérkezett ez első generációs plázák bővülésének és újragondolásának ideje is. A budapesti piacot
uraló WestEnd -Árkád-Mammut “plázatriumvirátus” két előbbi tagja a Mammut példáját követve ugyancsak bővülést tervez. Az élesedő piaci versenyben a siker záloga a több funkció – tehát a lakó-, iroda-, esetleg hotelfejlesztés – egy projekten belüli tömörítése. A jelenleg futó bevásárlóközpont-fejlesztések zömében ebbe a kategóriába esnek, ilyen a budai Skála helyén épülő Újbuda City Center, a Corvin Átrium-Corvin Promenád párosa vagy a Neo Center.

Új ellenfél: a belváros

Sokan az ébredező belvárosban látják a bevásárlóközpontok legnagyobb ellenfelét. A belvárosi kiskereskedelmi piac fő tengelyét a Váci utca, Vörösmarty tér és Deák Ferenc utca által közrefogott terület, valamint az Andrássy út vonala képezik. A térségbe sorban érkeznek az új fejlesztések – mint a Váci 1, a Luxus Áruház vagy a Divatcsarnok -,amelynek nyomán egyre több luxus- és prémiummárka találja meg itt a számítását. A belvárosi kiskereskedelem újjáélesztésének egyik sikersztorija az egyelőre a DeákFerenc utcán futó Fashion Street, amely főként prémiummárkákat tömörít. A projekt sikerének nyomán a divatmárkákat felvonultató sétány további terjeszkedést tervez a Bécsi utca irányában.