Románia esett vissza a legtöbbet

Az új bevásárlóközpont fejlesztések mértéke jelentősen csökkent 2009-ben. A Cushman & Wakefield új ‘Európai Bevásárlóközpont Fejlesztések’ tanulmánya szerint nem valószínű, hogy a fejlesztések mértéke 2012 előtt növekedésnek indul.

A 2009-es évben összesen 7,4 millió négyzetméter újonnan épült bevásárlóközpontot adtak át, mely 19 százalékos csökkenést jelent a 2008-as évhez képest és az elmúlt 15 év legnagyobb visszaesése. 2010-ben előreláthatóan 6,1 millió négyzetméter új területet adnak át, míg 2011-ben csupán 5 millió négyzetméter új területtel várható a mélypont, mely összesen 46 százalékos visszaesés a 2008-as 9,3 millió négyzetméteres csúcshoz képest. Mindazonáltal, ha az európai gazdaság a vártnál gyorsabban helyreáll, a leállított bevásárlóközpont fejlesztéseket hamar újraindíthatják, mely megnöveli az építés alatt álló területek mértékét.

2009-ben Törökország elvesztette első helyezését a fejlesztés alatt álló területek mértékét illetően és ismét Oroszország vette át a vezetést, 2,5 millió négyzetméter építés alatt álló, várhatóan 2011 végén átadásra kerülő bevásárlóközpont területtel. Az egyik legnagyobb visszaesést Románia produkálta mely a 7.-ről a 10. helyre esett vissza több fejlesztés leállítása miatt. Az átadások mértéke itt 2011-ben várhatóan 130,000 négyzetméter lesz, mely jelentős csökkenés a 2008-as rekord 750,000 négyzetméter újonnan átadott bevásárlóközpont területhez képest.

Nyugat-Európában Olaszország, Franciaország és Spanyolország területén adták át a legtöbb bevásárlóközpontot 2009-ben. Mivel az Olasz piac kiemelkedően rugalmasnak bizonyult, itt a 2010 és 2015 közötti időszakra tervezett fejlesztéseknek csak 20 százalékát állították le és jelenleg is több mint 1 millió négyzetméter bevásárlóközpontot építenek az ország területén. A fejlesztési aktivitás Franciaországban is megnőtt, itt 880,000 négyzetméter terület áll jelenleg is építés alatt. Jelenleg a legnagyobb európai bevásárlóközpont fejlesztés a Westfield által épített 186,500 négyzetméter területű Stratford City, mely Londonban, a 2012-es Olimpiai stadion mellett helyezkedik el és várhatóan 2011-ben nyitja meg kapuit.

2009-ben 530,000 négyzetméter átadott bevásárlóközpont területtel Franciaország is bekerült az első ötbe, valamint Hollandia is az elmúlt 10 év átlag átadásának duplájával büszkélkedhet csak a tavalyi évben.

Magyarország 2009-ben 69,500 négyzetméter átadott bevásárlóközpont területtel a 33 vizsgált ország ranglistáján a 22. helyen állt. Az idei évben csupán 37,000 négyzetméter újonnan épülő bevásárlóközponttal a 28. helyre csúszik vissza, de a várható átadások hatására 2011-ben ismét előrébb kerülhet a rangsorban.

Hardy Ilona, a Cushman & Wakefield budapesti irodájának piackutatási vezetője elmondta: “A bizonytalan piaci körülmények miatt nehéz előrejelezni a 2011 után átadásra kerülő területek mennyiségét. Ezt jelentősen befolyásolja majd a gazdasági javulás mértéke, valamint a befektetők és az alapok kockázatvállalási készsége Európában. A fejlődő országok, mint Oroszország, Törökország és Lengyelország, előnyös demográfiai adottságaik, valamint a nemzetközi kiskereskedők részéről érkező igény hatására vezetők lesznek a bevásárlóközpont fejlesztésben. Több, fejlett nyugat-európai piacon azonban a meglévő kiskereskedelmi lokációk újjáélesztése kerül középpontba, míg a különbség az elsődleges és másodlagos helyszínek között egyre jobban kiéleződik. Az elmúlt évben Magyarországon több bevásárlóközpont építését függesztették fel ideiglenesen. A gazdasági környezet javulásával, valamint a finanszírozás egyszerűsödésével, ezen fejlesztések újraindulása rövid és közép távon jelentősen megnövelheti a tervezett bevásárlóközpont területeket. Számos tervezett központ átadása csúszik, ami kínálati hiányt idézhet elő az elkövetkező 2 évben. A befektetői étvágy egyenletesen növekszik és a jó épületek nem lesznek sokáig eladók.”

Szabó Viktória a Cushman & Wakefield partnere és a budapesti kiskereskedelmi üzletág vezetője hozzáfűzte: “A kihívásokkal teli 2009-es év után, 2010 második felében csekély javulásra számíthatunk, de jelentősebb GDP növekedés, valamint a kiskereskedelmi piac fellendülése csak 2011-től várható. Bár hosszútávon több kiskereskedelmi fejlesztés is kilátásban van Magyarországon, jelenleg leginkább a meglévő bevásárlóközpontok újrapozícionálása és tökéletesítése határozza meg a piacot.”