Pert nyert a PSZÁF az AXA ellen

Első fokon pert nyert a PSZÁF az AXA Bank fióktelepével szemben indított közérdekű igényérvényesítési eljárásában. A bíróság ítélete szerint érvénytelen a hitelintézet üzletszabályzatának egyik, a bankkártyákkal kapcsolatos banki felelősség kizárására vonatkozó pontja.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a Fővárosi Bíróság Gazdasági Kollégiumának ítélete szerint első fokon pert nyert az AXA Bank Europe SA Magyarországi Fióktelepével (AXA Bank fióktelepe) szemben indított közérdekű igényérvényesítési eljárásában. A bíróság kimondta: az AXA Bank fióktelepe üzletszabályzatának egyik előírása – amely 2009. november 1. és 2011. április 28. között volt érvényben – a pénzügyi intézménnyel szerződött valamennyi ügyfélre kiterjedően érvénytelen.

 

A vitatott előírás szerint az AXA Bank fióktelepe az ügyfelek bankkártyájának jogosulatlan vagy csalárd módon történő használatának gyanúja esetén, vagy a kártya használatának biztonsága érdekében jogosult a bankkártya felfüggesztését vagy letiltását kezdeményezni. A bank az ebből eredő, az ügyfélnél keletkezett esetleges károkért fennálló felelősséget kizárja.

 

A bírósági ítélet szerint azonban a kikötés a polgári törvénykönyv szerint tisztességtelen és érvénytelen. Ez ugyanis – a jóhiszeműség és tisztességesség követelményét sértve – egyoldalúan hátrányos helyzetbe hozza az ügyfeleket az AXA Bank fióktelepével szemben a szerződéssel kapcsolatos jogok és kötelezettségek kapcsán.

 

A bíróság rámutatott: a pénzforgalmi törvény egyértelműen meghatározza azon eseteket, amikor egy bank a bankkártyát egyoldalúan letilthatja, ám a letiltás feltételeinek meglétét a banknak kell bizonyítania. Ebből az következik, hogy egy bank – ellentétben az AXA Bank fióktelepének kikötésével – letiltás esetén a kártérítési felelősséget csak akkor zárhatja ki magára nézve, ha a letiltásra, felfüggesztésre vonatkozó feltételek az intézkedések idején bizonyíthatóan fennálltak.