Partnert keres a főváros a gázgyár hasznosítására

Magánbefektetőket vár a bezárt Óbudai Gázgyár hasznosítására a főváros. Ehhez azonban még el kell fogadni a fejlesztési koncepciót, amely a terület sorsát rendezi, és amely a gázgyárra vonatkozó szabályozási terv alapja lesz.

Az Óbudai Gázgyár területének rendezésére nemrég, szeptemberben készült el az ideiglenes fejlesztési terv ? tájékoztatta a ReSource-ot Gróf Imre, a Fővárosi Önkormányzat által létrehozott Budapest Városfejlesztési Zrt. (BV) vezérigazgatója. (A cég felelős az ingatlan sorsáért.) Az ideiglenes fejlesztési terv után várhatóan a jövő év elején fogadhatja el a tulajdonos főváros a végleges koncepciót is, amely nemcsak a fejlesztési irányokat, hanem a megvalósítás módozatait is tartalmazná ? magyarázta a vezérigazgató.
Mint megtudtuk, mindkét terv alapelemei azonosak, és ezek már a korábbi elképzelésekben is körvonalazódtak. A főváros elsősorban kulturális központként látná szívesen a terület jövőbeni funkcióját. Remélhetőleg részben uniós forrásokból valósulna meg egy múzeumi negyed, a meglevő műemléki védettségű csarnokok felhasználásával. A múzeumi épületegyüttest közparkok, sétányok vennék körül. Külön szakmai kihívás a terület jelképeként ismert toronyegyüttes használhatóvá tétele ? mondta Gróf.
A Duna-parton sétány, kerékpárút kapna helyet, majd magántőke bevonásával szálloda és éttermek létesülhetnének. A Római-part meghosszabbításaként tovább bővülhetne a pihenő- és szórakozóhelyek területe Óbudán.
A fejlesztési elképzelések másik változata a jelenlegi vasúti híd közelében, a tervezett aquincumi híd mellett elképzelt északi ?Technopolisz?. Itt a Graphisoft Park már meglévő tevékenységét vinné tovább ? a kreatív, informatikai jellegű tevékenységre alapozva ? egy újabb tudásközpont, amelyhez hasonlónak a megvalósításában egyébként Gróf már részt vett. A BV Zrt. jelenlegi vezére ugyanis korábban a lágymányosi Infopark kiépítésén dolgozott
Gróf elmondta: a Technopoliszban nemcsak irodák, műszaki-tudományos kutatóbázisok jöhetnének létre, hanem az egykori Gázgyár meglévő létesítményeinek átalakításával, illetve a Duna-parti sáv kiépítésével további kiegészítő és szolgáltató funkciók is megvalósulhatnak.
A jövőbeni ? az átmeneti periódus idejére jellemző, majd a végleges ? hasznosítás megkezdésének legfontosabb lépése a közművesítés. Gróf szerint a leromlott állapotú infrastruktúrát kell ? jelentős költséggel ? felújítani, rendbe hozni. Ennek számláját a fővárosi önkormányzat egymaga nem képes állni, ezért ingatlanfejlesztők bevonása szükséges ? magyarázta a cégvezető. Az infrastrukturális fejlesztésekkel egyidejűleg a majdani munkálatok során számolni kell a műemlék-helyreállítási feladatokkal, a területen várhatóan előbukkanó, jelentős tudományos értéket képviselő régészeti leletek feltárásával is.
A gázgyári terület fejlesztéséhez, a műemlék épületek felújításához, új életre leheléséhez, illetve a Duna-parti sáv hasznosításához ? a már most megnyilvánuló jelentős érdeklődés alapján is ? ingatlanfejlesztőket keres a BV Zrt. Az, hogy a cégeket hogyan választják ki (pályáztatás, meghívásos versenytárgyalás stb.), és milyen hasznosítási konstrukciót alkalmaznak, még nem dőlt el. Gróf szerint szóba jöhet a hosszú távú bérlet (?long-lease?), a koncesszióba adás, a PPP vagy más hasznosítási forma is.

Az Óbudai Gázgyár
Az óbudai Homokos-dűlőn 1913 októberében készült el Budapest legnagyobb és akkor legkorszerűbbnek számító gázgyára. Pontosabban légszeszgyárról volt szó, amelynek megépítéséről 1910-ben döntött a főváros vezetése. A létesítmény a korábbi, elavult üzemeket váltotta ki, méghozzá az akkori gázművek vezérének, Heltai Ferencnek a javaslatára. Az óbudai gázgyár tervezője végül Albert Weiss lett (őt más források Weisz Albertként említik), aki a svájci Zürichben egy hasonló üzemben dolgozott. Az építész Reichl Kálmán volt. A kivitelezés 1911-ben kezdődött, és nemcsak technikai létesítmények épültek ekkor, hanem egy tisztviselői és munkáslakótelep is. A gyár 1984-ben, a földgázra való átállással vesztette el funkcióját, a Fővárosi Gázművek azonban csak a legújabb időkben hagyta el végleg a telephelyet.