Nem építtetett, de fizettetni akar az önkormányzat – lapszemle

A Népszabadság arról ír, hogy el nem végzett munka megtérítése miatt fenyeget végrehajtással több tucat ingatlantulajdonost Pomáz önkormányzata.

A napilap cikke szerint az önkormányzat összesen 450 családtól kért 280-280 ezer forintot útépítési és csapadékvíz-elvezetési hozzájárulásként, a nem fizetőket pedig végrehajtással fenyegetik. Az engedélyező hatóságok szerint nincs hiba abban, hogy az eredeti tervekben szereplő vízelvezető árkok nem épültek meg.

A Magyar Nemzet információi szerint hűtlen kezelés bűntett elkövetésének megalapozott gyanúja miatt nyomoz a rendőrség a MÁV Informatika Zrt. jelenlegi vezetője ellen. Az eljárás eddigi adatai alapján felmerült a gyanú, hogy a vezető döntései, humánpolitikája, valamint a cég gazdálkodása jelentős kárt okozott a társaságnak, és magának a MÁV-nak is. A lap értesülése szerint a nyomozók vizsgálják a cégnél kötött végkielégítéseket, munkaszerződéseket, és bekérették a társaság mintegy húsz céggel kötött tanácsadói szerződéseinek teljes dokumentációját is. Mindeközben a Legfőbb Ügyészség április 25-ig meghosszabbította a MÁV Cargo privatizációját vizsgáló nyomozás határidejét.

Az Indexen arról olvashatnak, hogy a globális felmelegedés hatására felgyorsult a fák növekedése – ezt állítják a marylandi környezetvédelmi kutatóközpont munkatársai. A héten megjelent tanulmányuk szerint az emelkedő hőmérséklet, a tenyészidő meghosszabbodása és az atmoszférában lévő szén-dioxid mennyiségének emelkedése főleg a mérsékelt égövben segíti a gyorsabb fanövekedést. Egy másik kutatás során a Dél-dakotai Egyetem munkatársai megállapították, hogy a globális felmelegedés rossz hatással van a kacsákra és más vízimadarakra. Az átlaghőmérséklet növekedése miatt ugyanis az Egyesült Államokban több tó és lápos vidék kiszáradhat, illetve összezsugorodhat, ami katasztrofális hatással van a területen fészkelő és élő vízimadarakra.

A Világgazdaság arról ír, hogy a válság gyakorlatilag megfelezte a magyarországi bérautó-állományt. A lap cikke szerint még a legnagyobb nemzetközi cégek flottája is jelentősen szűkült, nem beszélve a kisebb-nagyobb független gépkocsi kölcsönzők sokaságáról. A múlt évben olyan gyenge volt a forgalom, hogy a nyári szezonban a ferihegyi autókölcsönző irodákat a szokásosnál 25-30 százalékkal kevesebb ügyfél kereste fel. A remények ellenére az év utolsó negyedévében tovább romlott a forgalom. Mindez azzal járt, hogy nem egy olyan vállalkozás akadt, amelynek több mint száz kocsiját vette vissza a finanszírozó pénzintézet, mert a kölcsönző nem tudta törleszteni az adósságát. A szakma korábban egy éven belül lecserélte a flottát, ma már egyre több a két-három éves jármű.

Már az egészségért lobbizóknak sem tetszik, hogy a sodródohánynak alacsonyabb az adóterhe, mint a hagyományos cigarettának, ezért a válság és az adóemelések miatt egyre több fogyasztó ezt az olcsó terméket választja – számol be a Napi Gazdaság. Ráadásul a nemzetközi vizsgálatok szerint a sodort cigarettát szívók 25 százalékkal több füstöt “nyelnek” a cigarettagyári terméket választókkal szemben. A sodródohány vonzerejét növeli, hogy minimumadója a cigarettáénak csupán 42 százaléka

A portfolio.hu arról ír, hogy a tavaly májusi nyugdíjváltozások költségvetési vonzata kiolvasható a néhány napja nyilvánosságra hozott pénzügyminisztériumi konvergencia-programból. A 62 oldalas dokumentumból látszik, hogy a következő évtizedekben a GDP három százalékával költünk majd kevesebbet nyugdíjra, a megtakarítás nagyobb része pedig a szinte észrevétlen nyugdíjemelésben bújik meg. Az állam számára közel tíz százalékos spórolást jelent, ha a nyugdíjba vonulás utáni 15 évben csak reálérték megtartást ígérnek a svájci indexálás helyett. A PM által közölt anyag ezen felül bizonyítékul is szolgálhat kampányidőszakban, hiszen a megváltozott feltételek miatt teljesen értelmetlen nyugdíjkatasztrófával fenyegetni a népet, a kijózanító pofont ugyanis már megkaptuk.