Négyszeresére nőhet a prémium banki piac
A következő években akár a mostani három-négyszeresére is nőhet magyarországi lakossági bankpiacon belül a jelenleg 800-1200 milliárd forint méretűre tehető prémium banki szegmens, amely ezzel meghaladhatja a bankoknál és befektetés szolgáltatóknál tartott teljes megtakarítási állomány egy negyedét – derül ki a Bankmonitor.hu és a myClient stratégiai és üzletfejlesztési tanácsadó cég friss piacfelméréséből.
Az átlagosnál vagyonosabb, vagy nagyobb jövedelemmel rendelkező ügyfelekre fókuszáló üzletág sztenderd elemei az időpontfoglalás lehetősége, a soronkívüliség, az egyéni tanácsadó megléte, a prémium számlacsomag, valamint a kiemelt ügyfélkiszolgálás, a jövőben pedig még személyre szabottabb szolgáltatások válhatnak jellemzővé. A következő években a prémium banki piac fejlődése elsősorban az ügyféligény alapú kiszolgálásban, az összetett termékek közérthetőbb bemutatásában és az ügyfelek számára is hatékonyabb kiszolgálásban fog testet ölteni.
Dinamikus fejlődés előtt áll a prémium banki szegmens a hazai lakossági bankpiacon belül, a mérete a három-négyszeresére nőhet a következő években – derül ki a Bankmonitor.hu és a myClient stratégiai és üzletfejlesztési tanácsadó cég frissen ismertetett piacfelméréséből. Az átlagosnál vagyonosabb, vagy nagyobb jövedelemmel rendelkező ügyfelekre fókuszáló szegmens mérete napjainkban 800-1200 milliárd forintra tehető, azonban ennél jóval nagyobb potenciál van benne.
A myClient piacelemzése szerint hazánkban a prémium banki szegmens potenciális mérete 4000 milliárd forintra tehető, ezt mintegy 250 ezer, átlagosan 15-18 millió forintos pénzügyi vagyonnal rendelkező család teszi ki. „A 4000 milliárd forintra tehető piac 75-80 százaléka a következő években fog ügyfélszerződésekben testet ölteni. Fontos kiemelni, hogy nem újonnan keletkező vagyontömegről, hanem jelenleg a lakossági banki kiszolgálás alatt álló vagyon dedikált prémium banki kiszolgálására történő leszerződéséről van szó” – mondja Kolossay Balázs, a myClient szakértője. Meglátása szerint a prémium banki szegmens fejlődésének jövőbeli dinamikáját a legvagyonosabb ügyfeleket kiszolgáló privát banki üzletágak eddigi bővüléséhez lehet majd mérni. Az utóbbiban kiszolgált ügyfélvagyon bővülése közel 140 százalékponttal előzte meg a lakosság pénzügyi vagyonának MNB által kimutatott növekedését a 2005 és 2011 között eltelt hat évben.
„A prémium szegmens kialakulása három évvel ezelőtt indult el, jelenleg pedig hét nagy szereplő van jelen a piacon nevesített prémium szolgáltatással” – mondja Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu ügyvezetője. A piac felmérése alapján közülük egy bank vélhetően még a privát banki kiszolgálási limit megemelése és a valós prémium kiszolgálás megteremtése előtt áll, míg egy másik piaci szereplő a nemzetközi stratégiájából adódóan közel azonos sztenderdek mellett szolgálja ki mindkét felsőbb ügyfélszegmenst.
A Bankmonitor.hu vizsgálata szerint jelenleg a prémium banki szegmensen belül minimumelvárásnak számít a prémium bankszámlacsomag, emellett sztenderdnek mondhatók az olyan szolgáltatások, mint az időpontfoglalás, a soronkívüliség, vagy a tanácsadó személyének állandósága. Az egyedi termékskála (például a lakossági ügyfeleknek nem elérhető befektetési termékek), ügyfélrendezvények, vagyon- és portfólió tervezés már eltérő mértékben és mélységben van jelen az egyes bankoknál. A hiteleknél elérhető kamatkedvezmények, magasabb hitelkeret és egyéb árelőnyök (egyedi devizaárfolyam) vonatkozásában a piac kínálata még inkább szóródik. Széles körben tetten érhető a bankok kínálatában a kiegészítő, nem banki szolgáltatásokra kiterjedő klubtagság típusú kedvezmények megteremtésére irányuló törekvés, amely meglehetősen szórt minőségben valósul meg: egyes bankoknál tudatosan felépített, jól kiválasztott partneri kör szolgáltatásai jelennek meg árengedménnyel, míg más esetben a partneri szolgáltatóknál kevésbé érezhető a prémium minőség.
A myClient szakértőinek megítélése szerint a prémium szegmensért folytatott piaci verseny elsősorban olyan szolgáltatásokban fog megnyilvánulni, amelyek ma még csak nyomokban fedezhetők fel a piacon. Ezek közé sorolható az ügyféligény alapú kiszolgálás, de a következő öt év vívmányai között találhatjuk majd nagy valószínűséggel a prémium ügyfél saját irodájában/otthonában tanácsadóval történő beszélgetés során, a tanácsadó bevonását igénylő ügyintézés lehetőségét is. „A hasonló szolgáltatások megfelelő kifejlesztése és bevezetése kardinális lesz a bankok számára, ugyanis a kiépülés korai fázisban lévő prémium piacon meghatározóak lesznek a következő évek a hosszú távú piaci részesedések kialakításában” – véli Kolossay Balázs, a myClient szakértője.