Monaco nagyságú város épül Budapest tőszomszédságában
Javában zajlik a TóPARK első ütemének megvalósítása. A fejlesztő Walker and Williams Investment Group (WWIG) egy új várost alakit ki Budapest tőszomszédságában az M0-M1-M7 autópályák által határolt aranyháromszögben – Biatorbágy és Törökbálint területén. A 13 év alatt megvalósuló gigaberuházás költsége eléri a 2,4 milliárd eurót.
A Közép-Európa Monacójaként is emlegetett projekt építése töretlenül halad- a válság sem nem zavarta meg az eredeti elképzeléseket.
Magyarország legnagyobb és igen különleges beruházása valósul meg a főváros tőszomszédságában. A Közép-Európa legnagyobb ingatlanfejlesztéseként számon tartott beruházás, Budapest nyugati kapujában, három kulcsfontosságú autópálya találkozásánál, az elővárosi vasút vonala mentén, egy Margit-sziget méretű tó körül, összesen 180 hektáron valósul meg, ahol innovatív irodák, modern lakások, teljes körű szolgáltató központ, sport- és rekreációs komplexum, valamint Közép-Kelet-Európa legnagyobb bevásárló- és szórakoztató központja épül fel. Összesen 1.2 millió négyzetméter kerül beépítésre. Egy olyan várost építenek fel, ahol nem uniformizált épületek tömege, hanem különböző stílusú házak követik egymást. A cél, hogy belvárosi környezetet varázsoljanak nem a belvárosba. Mind más, valamennyi homlokzatát ugyanis különböző európai város és stílus inspirálta. A belső passzázsra néző homlokzatok is hasonlóképpen változatos képet mutatnak: találkozhatunk majd modern bécsi, vagy éppen párizsi épület stílusával, de lesz majd szecessziót vagy éppen art decot megjelenítő ház is.
A megközelíthetőség mindig kulcskérdése a városon kívüli fejlesztéseknek. A szerencsés adottság miatt itt három pillérre lehet felépíteni. Az autóval való gyors elérhetőségre, a tömegközlekedésre és azon belül is a buszra és a vasútra. Több mint tíz saját autópálya lehajtót épít ki a projekt fejlesztője – állami támogatás nélkül saját forrásból.
Az első ütemben a biatorbágyi rész készül el. Az épületeket egy négysávos egyirányú utca fogja körülölelni, amely biztosítja a gyors és akadálymentes közlekedést, de nem csak a Tóparkon belül, hanem az autópályákra is. Aki tömegközlekedéssel egészen pontosan busszal érkezik a város központi részébe, annak sem kell sokat gyalogolnia, hisz az elsőkét felépülő két épület csokor között egy hatalmas buszmegálló kap helyet. Úgynevezett shuttle vagyis ingajáratú alternatív energiával is hajtott buszjáratokat közlekednek a parkon belül.
A tervek tanúbizonysága szerint az M0-ás fölötti hídon ki alakítanak egy vasúti megállót, ami egyébként építészetileg is egyedülálló lesz. Úgy építik, hogy a hídról mindkét irányba lelóg majd. Miután az egész projekt úgynevezett zöld koncepció, a megálló működéséhez szükséges energiát önellátó módon egyebek mellett napkollektorok biztosítják. A vasútállomásnál lesz a már említett belső buszjárat végállomása is.
A komplex ingatlanfejlesztés eredményeként egy eddig hazánkban ismeretlen új termék kerül az ingatlanpiacra. Irodapiaci szempontból ugyanis nem megszokott trendet követi: új réspiaci kínálattal jelenik meg, egy szellős más miliőt kínáló irodaparkjával.
Az első ütemben például a bérbe vehető területek nem egy nagy házban, hanem nyolc, földszint plusz négyemeletes épületben helyezkednek el – ami egyedülálló a mai kínálatban – és amire a már sűrűn beépített városbelsőben már nincs is lehetőség. Így az 1000 és 2000 négyzetméter közötti szintterületek sokkal jobb lehetőséget kínálnak az elszeparálódásra, illetve, hogy az egy szinten nagyobb területek kereső bérlők is megtalálják az igényüknek megfelelő bérirodát. Az belső építészeti elrendezés, ami az abszolút racionális téralakításra koncentrál – nagyon jól oszthatóvá is tette az épületeket. Ez azt jelenti, hogy a legkisebb jól szeparálható bérbe adható irodaterület 140 négyzetméter. Mint ismert nagyon régóta hiány van a legmagasabb minőségű irodakínálatban a kis bérbe vehető területekből, pedig a kereslet gyakorlatilag folyamatosan tetten érhető. Nyilván ennek a koncepciónak köszönhető, hogy az első ütem irodaterületeinek közel fele – 43 százaléka – már megtalálta bérlőjét.
Az összes épület üzemeltetését a környezettudatosság jegyében alakítják ki. Valamennyi alternatív energiaforrást használják majd, a napkollektoroktól kezdve egészen a föld energiájának hasznosításáig, ami azért nagyon lényeges, mert a piacon kínált legalacsonyabb üzemeltetési költségnél is negyedével olcsóbb lesz itt a bérlők járulékos költsége.
A Tópark első ütemének finanszírozását az Eurohypo Bank 138 millió eurós fejlesztési hitele biztosítja. 2010. negyedik negyedévében adják át az első ütemet amelyben 92 ezer négyzetméter irodapark, egy összesen 20 ezer négyzetméter nagyságú szolgáltatási egységeknek helyet adó épületegyüttes valósul meg. Mind e mellett az irodaépületek közvetlen közelében, mintegy 12 ezer négyzetméternyi területen, több mint 160 bérlakás épül fel. Az épületekhez felszíni és földalatti parkolóhely is készül -2800 férőhellyel.