Metróépítés máshol

A Hindusztáni-félszigeten valahogy gyorsabban és hatékonyabban képesek lefolyni a metróhálózati infrastruktúrafejlesztések, mint idehaza. Új-Delhiben nemrég egy újabb metróvonal megépítéséről döntöttek.

Persze, az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy a világ második legnépesebb országáról van szó, melynek fővárosában többen élnek, mint nálunk az ország egészében; úgyhogy oda aztán elkél néhány metróvonal, most éppen az ötödiket építik. Ráadásul úgy néz ki, hogy India jellemzően magas fokú technicizáltságának ellenére, inkább a messzi földön híres német technológia alkalmazása mellett döntöttek, így a Siemens Mobilty kapott megbízást az új metróvonal megépítésére.

Ez a 6,1km-es vonal az indiai főváros központjától 30 km-re délre fekvő Gurgaon Cyber City városi üzleti központot kapcsolja majd össze a fővárosi metróhálózat (DMRC) 2-es vonalával. A Siemens most először valósít meg komplett metró-megoldást Indiában: a járművektől a teljes villamosításon és jelzésrendszeren át a rendszer-intagrációig a Siemens Mobility egy kézből ad teljes körű megoldást. Az új vonalnak 2013 végére kell üzembe állnia.

A kivitelező vállalat 5 darab háromkocsis metrószerelvényt fog szállítani az emeltpályás, szabványos nyomtávú, hat megállós vonalhoz. Ezek 30 km/ó átlagos sebességgel fognak közlekedni. A fejlett jelzés- és automatikus vonatbefolyásoló rendszer biztosítja, hogy a vonatok 90 másodperces követési távolsággal legyenek járathatók. Ekkor óránként 30 000 utast lehet szállítani.

A közlekedés biztonságát és megbízhatóságát a Sicas ECC elektronikus biztonsági berendezés, az LZB 700 M automatikus vonatbefolyásoló és vonatvédelmi, valamint a Vicos OC 501 vonatfelügyeleti rendszer garantálja. A villamosítás keretében 750 V-os egyenáramú vontatási energia-ellátási rendszer épül ki – az áramszedés egy harmadik sínről történik. A négy alállomás és a hat állomás betáplálása egy 11 kV-os középfeszültségű gyűrű révén történik. A projektet Indiában első ízben magánforrásból finanszírozzák.

A Siemens 2004-ben jelent meg az indiai tömegközlekedési piacon: ekkortól szerelte fel a mára már 60 km hosszú újdelhi 3-as metróvonalat komplett jelzés- és vasúti kommunikációs technikával. 2009 májusában érkezett a következő megbízás, amely a 23 km-es repülőtéri vasút jelzéstechnikájára, villamosítására és poggyász-logisztikájára terjed ki. Ezt az összeköttetés ez év októberében fogják átadni, még időben a Commonwealth Games sportjátékokra.