Merész tervek: Magyarország központi szerepre tör

Elkészült a Magyar Logisztikai Stratégia (MLS), melynek megállapításai között szerepel, hogy Magyarország 2013-ra a kelet-közép-európai térség egyik logisztikai szolgáltató központjává és egyben interkontinentális cargo hubjává válik – értesült a Napi Gazdaság.

A stratégia kiemelt fontosságú ágazatként
kezeli a járműipart, az elektronikai ipart, a vegyipart, az agráriumot, valamint
az FMCG (napi fogyasztási cikkek) és a CPG (tartós fogyasztási cikkek)
területét. A cél, hogy a logisztikai ágazat nemzetgazdasági súlyát növeljék, s
agy az elérje a GDP-hez való 13 százalékos hozzájárulás nyugat-európai átlaga
körüli szintet.

A stratégia szerint a logisztikaiközpont-szerep
szempontjából kiemelt jelentőséggel bír, hogy Magyarország interkontinentális
logisztikai cargo hubbá váljon, valamint az adriai és fekete-tengeri kikötők
egyik háttérországává fejlődjön. Mindemellett az is fontos, hogy az ország
Nyugat-Európa-Balkán, a Délnyugat-Európa-FÁK, illetve a Kelet-Közép-Európábank
észak-déli irányban áthaladó útvonalak tranzitpotenciálját minél több jelentős
súlyú logisztikai szolgáltató versenyképes kínálatával és a kapcsolódó magas
hozzáadott értékű tevékenységgel kiaknázza.

A cél egy olyan versenyképes
szolgáltatási csomag létrehozása, melynek révén növekszik a kereslet a hazai
logisztikai szolgáltatások iránt, ugyanakkor a környezet- és zajterhelés
mérséklődik. További célként tűzi ki az MLS, hogy korszerűbb arányok alakuljanak
ki a vízi, a légi, a vasúti és a közúti szállítás között. Ennek része a közúti
szállítási volumen további növekedésének fékezése, melyet szabályozási
lépésekkel, valamint a forgalom más közlekedési módok felé, elsősorban vasútra
történő terelésével lehet elérni.

A Duna nemzetközi áruforgalomban
betöltött szerepét erősítheti a szükséges hajózási feltételek, valamint a part
menti logisztikai szolgáltatások biztosítása. Emellett számolnak még egy
kelet-közép-európai, az Ázsia és Európa közötti áruforgalmat kiszolgáló
repülőtér kialakításával is, szoros együttműködésben a régió országainak hasonló
törekvéseivel. A vasúti szállításban 2020-ig el kellene érni a specifikus
teherszállítási pályák, valamint az észak-dél irányú közúti közlekedési
infrastruktúra megteremtését.