Megtelt a Vörösmarty N1.
Kitehetik a megtelt táblát az ING ingatlanfejlesztő által létesítendő Vörösmarty N1. nevű belvárosi objektumnál, hiszen elkeltek az alsó három szintre tervezett üzlethelyiségek: a H&M 2800, a New Yorker 2000, míg az Inditex csoporthoz tartozó Pull & Bear 450 négyzetmétert kötött le az őszi nyitásra.
Az Inditex egyébként a szemközti Luxus Áruházban is főszerepet játszik, hiszen a Berschka és a Stradivarius számára osztja meg a csaknem 2000 négyzetméteres eladóteret a földszinten és az első emeleten. Fölöttük vélhetően apartmanhotel lesz, de még nincs végleges döntés – vázolta a belvárosi átalakulási folyamat legfrissebb híreit lapunknak Szabó Viktória, a Cushman & Wakefield nemzetközi ingatlanügynökség kiskereskedelmi üzletágának vezetője.
A közeli Deák Ferenc utcából Fashion Street néven a luxus- és a közepes kategória közötti, válogatott kínálatú divatsétányt hoznak létre. Kicsit átalakította a bérlői összetételre vonatkozó terveket az, hogy a Louis Vuitton az Opera mellé költözött, de a vezető szerint továbbra is erős márkák vannak jelen. A nívós üzleteket lezáró két sarkon vendéglátóhelyek létesülnek: a Bécsi utca felőlin lesz várhatóan a német Vapiano lánc első üzlete, a Deák térre néző, másik sarkon egy később megnevezendő egység nyit a nyár végén vagy az ősz elején.
„Sokat változhat a környék azzal is, ha az Orco hozzálát a Szervita térre tervezett beruházásához, illetve a BÉT-palota felújításához. Utóbbiban azonban az adottságok miatt nem lehetnek ott a nagy területre vágyó bérlők, exkluzív márkák ugyanakkor megjelenhetnek” – fűzte hozzá.
A kiskereskedelmi ingatlanok piacán évek óta zajló változások felcsillantják a reményt, hogy Budapest belvárosában – a századelőhöz hasonlóan – ismét megjelennek a vezető luxusmárkák, és az eddig Prágánál megtorpanó divatcégek fővárosunkban is otthonra találnak. Talán korai még azon gondolkodni, hogy a mi divatsétányaink nevei hasonlóan csengenek-e majdan az exkluzív márkákra vágyó, igényes vásárlók fülében, mint a londoni Regent Street vagy a milánói Via Montenapoleone, mindenesetre annyi bizonyos, hogy a hosszan tartó téli álmából éppen felserkenőben levő budapesti belváros az elmúlt években megtette az első fontos lépéseket ebbe az irányba – véli Csörgő Anita, a Colliers International szakértője.
Mindkét szakember azt mondta, hogy az Andrássy út felértékelődése folytatódni fog, különösen a Deák tér és az Oktogon közötti szakaszt célozzák meg a luxusmárkák. A C&W elemzője szerint hamarosan üzletet nyithat a táskákat kínáló Mandarina Duck és a Guess Jeans is. Mások megjegyezték, hogy helyet keres magának a Haagen Dazs édességhálózat és a Starbucks kávélánc is. Egyértelműen problémásnak nevezték az egykori Párizsi Nagyáruházat, amely a jelek szerint nem ússza meg, hogy túlnyomó részében irodákat és ne üzleteket alakítsanak ki.
Arra a kérdésünkre, hogy a Váci utca Fővám tér felőli részén mikor lehet ismét élettel teli kereskedelem, Szabó Viktória azt mondta: nagy fájdalma ez mindenkinek, hiszen a Vásárcsarnok a turisták fontos célpontja, és mintegy lezárja a régi Váci utcát. Nem beszélve arról, hogy épül a metrómegálló, tehát elvileg még többen keresnék fel ezt a környéket is, ám ehhez meg kell változnia a bérlői összetételnek, illetve össze kellene kötni a „két Váci utcát”, mint ahogy azt néhány nyugat-európai városban már megtették hasonló adottságok esetén.
A megújuló divatsétányokon megürülő kereskedelmi ingatlanok friss bérlői az elődökhöz képest akár kétszeres bérleti díjat is fizethetnek. A nagynevű luxusmárkabérlők gondolkozására jellemző, hogy húszéves bérleti időszak esetén az első három-öt esztendőben bekalkulálják a veszteséget, a következő öt évben abban gondolkodnak, hogy visszanyerik a befektetést, majd a rá következő tízéves periódusban kívánják az igazi nyereséget realizálni. Ezért gyakori a lépcsős bérleti díj, azaz egy alacsonyabb összegről indul a bérlet, és csak a harmadik vagy az ötödik évben éri el a végső összeget.