Máshogy kell kérni a NAV-tól a fizetési kedvezményt

Az idei év elejétől változtak az adóhatóságtól kérhető fizetési kedvezmény benyújtásának szabályai – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.

Az adóhatóság hétfői közleménye szerint az elektronikus bevallás benyújtására kötelezett adózók fizetési könnyítési és adómérséklési kérelmüket kizárólag elektronikus úton terjeszthetik elő.

A papír alapú kérelmek benyújtásával a fizetési kedvezményi eljárás nem indítható meg, amennyiben az adózó elektronikus bevallónak minősül. Amennyiben az adóhatóságnak a tényállás tisztázásához, az ügy eldöntéséhez további adatokra van szüksége, az adózónak – tájékoztató levél kíséretében – adatlapot küld ki.

Az elektronikus bevallásra nem kötelezett magánszemélyek a kérelmet az adóhatóság honlapján található adatlapon is benyújthatják, amellyel az elbírálás is felgyorsítható. A közlemény szerint tavaly több mint 170 ezren kértek fizetési kedvezményt az adóhatóságtól.

Az adózók – fizetési nehézség esetén – kérhetnek részletfizetést vagy fizetési halasztást. A bírság és a pótlék összegét is mérsékelheti az adóhatóság. Sőt, a magánszemélyek – kivételes méltánylást érdemlő helyzetben, megélhetésük veszélye esetén – akár az adótartozás összegének csökkentését is kezdeményezhetik.