Magyar termékek részarányának felmérése a hazai élelmiszer-kiskereskedelemben

A Hungarikum Szövetség megbízásából a Budapesti Corvinus Egyetem Élelmiszeripari Gazdaságtan Tanszéke felmérést végzett a magyar élelmiszertermékek hazai kiskereskedelemben betöltött arányának becslése érdekében.

A 12 legnagyobb – 3 hazai és 9 nemzetközi tulajdonú – Magyarországon tevékenykedő kereskedelmi lánc egy-egy véletlenszerűen kiválasztott egységében lefolytatott egyszeri állapotfelvétel során 10 termékcsoportot (húskészítmény, tálcás baromfihús, tálcás sertéshús, tojás, joghurt-kefir- tejföl, sajt-sajtkészítmény-túró, tej, zöldség-gyümölcs (szezonális minta), méz, lekvár) mértünk fel. A termékcsoportok kiválasztásánál meghatározó szempont volt, hogy az idetartozó termékek előállíthatók legyenek Magyarországon is (tehát például a déligyümölcsök, illetve nem-szezonális árucikkek nem szerepeltek a felmért termékek között).

A felmérés eredményeképpen a különféle termékkategóriákban igen eltérő hazai beszállítói részarányt mértünk. Míg egyes termékcsoportoknál – például a tálcás húsoknál, illetve tojásnál – ez az arány 90% feletti volt, másoknál így pl. a tejtermékek esetében – a friss tej kivételével – a hazai eredetű termékek aránya alig haladta meg az 50%-ot. Szintén szembetűnő, hogy releváns különbség tapasztalható a hazai tulajdonú és a nemzetközi tulajdonú láncok magyartermék-kínálata között. A hazai láncok a vizsgált kategóriákban 82,01%-ban tartottak magyar márkákat, míg a nemzetközi láncoknál ugyanez az arány csaknem 10%-kal alacsonyabb szintet – 72,84%-ot – ért el.

A felmérés negatív győztese – a legtöbb külföldi áruval – az Aldi lett, míg a legtöbb hazai árut a Match, illetve a CBA és a Coop áruházaiban találtuk.

A részletes kutatási anyagot itt olvashatja.