London a legvonzóbb a nemzetközi kereskedők számára

London visszaszerezte osztatlan első helyét a világ nemzetközi kiskereskedelmi célpontjai között – derül ki a „Mennyire globális a kiskereskedelem?” című kutatásból, amit a világ vezető ingatlan-tanácsadója, a CBRE idén is elkészített.

A CBRE éves kutatása immár ötödik éve követi a világ 326 legnagyobb kiskereskedőjének „globális lábnyomát” a Föld 200 nagyvárosában, hogy feltérképezze, milyen trendek fedezhetők fel terjeszkedésükben. A jelentés szerint a kereskedők 2011 során számos országban bővítettek: a kutatásban részt vevő országok 74 százalékába legalább egy új cég lépett be. A kiskereskedők globális jelenléte összességében 2,1 százalékkal nőtt az előző évhez viszonyítva, azt bizonyítva, hogy a kihívásokkal teli fogyasztói környezet ellenére továbbra is bővítik határokon átnyúló üzleteiket.

 

A vizsgálatban részt vett nemzetközi cégek 26,9 százaléka rendelkezik budapesti jelenléttel, ami az 52. helyet hozta a magyar főváros számára a CBRE listáján, így 2011-es pozíciójához képet két helyezést javított. Graham MacMillan, a CBRE budapesti értékbecslési vezetője elmondta: „Az elmúlt 12 hónap különösen nehéz időszak volt a magyarországi kiskereskedők számára és a sokan kényszerültek lehúzni a rolót. Ugyanakkor a nagy nevek közül pl. a Debenhams belépett a piacra, és számos népszerű divatmárka folytatta terjeszkedését, általában a leglátogatottabb bevásárlóközpontokban.”

 

London (globális kereskedők jelenléte: 55,5%) visszaszerezte abszolút elsőbbségét, miután tavaly osztozkodnia kellett a dobogó első fokán Dubai-jal. A brit főváros a 2011-es mini boom-nak köszönheti a javítást, a turisták költései is segítették a brit gazdasági növekedést, így a város továbbra is az Európába bővítést fontolgató külföldi kereskedők kulcspiaca. Míg Dubai (a láncok 53,8%-ával) továbbra is meghatározóan vonzó, a második helyre csúszott vissza, miután tavaly néhány kereskedő kivonult a piacról. New York (43.9%) harmadik helye megmaradt, míg a számos új kereskedővel gyarapodó Moszkva (43,7%) két helyezést javítva Párizs mellé zárkózott fel a negyedik helyre, megelőzve Hong Kong-ot és a 12.-ről 8. helyre ugró Kuvait City-t. A Legjobb 20 város között tradicionális és feltörekvő piacok egyaránt vannak, jól példázva, mennyire globális a nemzetközi kiskereskedelem.

 

A legvonzóbb országokat vizsgálva az Egyesült Királyság áll az első helyen, mögötte szorosan következik az Egyesült Arab Emirátus és az Egyesült Államok. Negyedik Spanyolország, őt szorosan követi Kína; Franciaország és Németország egyaránt a hatodik. Oroszország, Olaszország és Szaúd-Arábia fér még a legjobb tíz közé. Az észak-amerikai kiskereskedelmi láncok a leginkább globalizált cégek, 73 százalékuk mind a három nagy régióban (Európa, Közel-Kelet és Afrika, az ázsiai és csendes-óceáni térség, illetve az amerikai kontinens) megtalálható. Az európai láncok 44 százalékáról, míg az ázsiaiak 23 százalékáról állítható mindez. Az amerikai cégek leginkább Londont kedvelik (64,7%-uknak legalább egy üzlete van a brit fővárosban), majd Dubai és Kuvait következik a listán.

 

„Az amerikai divatmárkák megújult erővel terjeszkednek határaikon kívül, és egyre inkább Európára koncentrálnak – számos nagy márka sikeres elmúlt évekbeli belépésére építve. Néhány nagy név várhatóan a következő években szintén megjelenik a kontinensen.” – tette hozzá Peter Gold, a CBRE európai határokon átnyúló kereskedelemért felelős vezetője. A legtöbb új kereskedőt Almati vonzotta; tavaly a kazahsztáni városban 18 új cég nyitotta meg üzletét. Ez főleg a nagy infrastrukturális beruházásoknak, köztük új bevásárlóközpontnak és a 2010-ben érkezett Inditex csoport bővítéseinek köszönhető, amely olyan nagy márkákat képvisel, mint a Zara, a Pull & Bear, a Massimo Dutti és a Bershka. A spanyol kereskedő színrelépése más új belépőket is felbátorított. A lendületes fejlődést a bérek vásárlóerejének növekedése és az ország Oroszországgal és Fehéroroszországgal kötött vámuniója is támogatta. A kelet-európai városok között Moszkva (11 új belépő), Kijev (9 új belépő) és Varsó (6 új belépő) is a kiskereskedők kiemelt célpontjai, akik bővítéskor az erőteljes gazdasági növekedésre és a legjobb növekedési potenciállal rendelkező piacokra koncentrálnak.

 

„A napjaink gazdasági bizonytalansága miatt a kereskedők sokkal rugalmasabb megoldásokat alkalmaznak európai terjeszkedésük során. A korábbi forgatókönyvek szerint egy londoni zászlóshajó-üzlet megnyitását további angliai terjeszkedés, majd cégtulajdonban álló franciaországi és németországi boltok nyitása követte. Ma ugyan még London maradt az elsőszámú célpont, de a kereskedők inkább többcsatornás modellben gondolkodnak, kiaknázva az e-kereskedelem lehetőségeit például Skandináviában, ahol nagyon jelentős az online vásárlás, illetve nagykereskedelmi stratégiát folytatnak Németországban, ahol inkább a nagyáruházi forma (department store) a meghatározó.” – tette hozzá Peter Gold. A szakértő szerint a kereskedők – válaszul az erősödő versenyre – új koncepciókat találnak ki és erős marketingértékkel bíró „zászlóshajó” üzletet nyitnak. Ez a városok főutcáin található boltok újjáéledését eredményezte, néhol azokban a közép-kelet-európai országokban is (főleg Lengyelországban és Horvátországban), ahol eddig a bevásárlóközpontok domináltak.