Logisztikai központoknak kedvezően alakul át az útdíj-rendszer
A hosszabb útszakaszokat tovább darabolták, így egyes ipari parkok és logisztikai központok környékén kevesebbet kell majd fizetni.
Decembertől változik az e-útdíj befizetési rendszere. Egyebek mellett tovább darabolták a hosszabb útszakaszokat, így egyre inkább kilométer-arányossá válnak a díjak. Az e-útdíjat idén júliusban vezették be, ennek nyomán mintegy 6500 kilométer hosszú útszakasz lett díjköteles – mondta a Kossuth Rádiónak Kibédi Varga Lajos projektszóvivő.
Kiemelte: a 6500 kilométert eredetileg 2076 darab elemi útszakaszra bontották, az indulást követően pedig arra kérték a fuvarozók érdekképviseleteit, hogy együtt vizsgálják felül, hogyan lehetne arányosabb a rendszer. Ennek eredményeit láthatjuk decembertől – közölte a szóvivő, megjegyezve: az elemi útszakaszok száma 2243-ra nő, és főként ipari parkok, valamint logisztikai központok környékét érinti. “A változás azért fontos, mert kevesebbet kell majd fizetniük a jövőben azoknak, akik ezeket a területeket érintik” – hangsúlyozta Kibédi Varga Lajos.
A változtatásokat óriási lépésnek tartja a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára. Dittler Gábor a Napközben című műsorban kifejtette: azt szeretnék, ha idővel teljesen kilométer-arányossá válna a rendszer, ezért bíznak abban, hogy az egyeztetések folytatódnak. Mint mondta, további érveik és javaslataik is vannak, így például hiányolják a rendszerből az utólagos fizetés konstrukcióját. Kibédi Varga Lajos erre reagálva közölte: gőzerővel dolgoznak a megvalósításon.
A projektszóvivő úgy fogalmazott: céljuk, hogy elősegítsék a jogkövető magatartást, ennek érdekében kampányt is indítottak, amelyben a gyakori hibákra hívják a figyelmet. Példaként említette, hogy sokan a regisztráció alkalmával helyesen adják meg a rendszámot, az ahhoz tartozó felségjelzés ugyanakkor gyakran hibás, holott ez a beazonosíthatóság egyik legfontosabb feltétele.
Hallgatói kérdésre válaszolva Kibédi Varga Lajos kifejtette: a csődbe ment cégek a korábban beszerzett fedélzeti eszközöket a jövőben egy másodlagos piacon eladhatják majd. “A következő vállalkozás egy regisztrációval hozzárendelheti a saját járművéhez a berendezést, így egy cég akkor is túladhat az eszközön, ha történetesen csődbe megy a vállalat” – mondta a szóvivő a Kossuth Rádióban.