Kit érdekel még Kelet-Európa? – Expo Real összegzés
Vegyes gondolatokkal hagytuk el az idei Expo Reált. Mint korábban már írtuk, a müncheni kiállításon közel sem uralkodott el az Armageddon-hangulat, de a korábbi évekhez képest szembeszökő a változás. Kevesebb kiállító, kevesebb látogató, kevesebb befektető, kevesebb parti.
Az idei Expón egyértelműen Németország és a német ingatlanpiac került a középpontba, a legnagyobb standokat a német cégek, valamint a német városok, tartományok adták és a kiállításon sétálva a korábbi évekhez képest sokkal több német szót lehetett hallani. A közel-keleti kiállítók szinte teljesen eltűntek a müncheni vásárcsarnokból, s a közép- és kelet-európai jelenlét is drasztikusan csökkent.
Az Expo Real szervezőinek közleménye szerint a 12.-ik alkalommal megrendezett kiállításon az idei évben mintegy 15 százalékkal kevesebb látogató érkezett, ami azt jelenti, hogy 73 országból kb. 21,000 ingatlanos jött el Münchenbe a tavalyi 24,800 után. A müncheni kiállításra idén 34 országból kb. 1600 kiállító érkezett a 2007-es 1823, és a 2008-as 1850 után.
A tavalyi 74 ezer négyzetméter helyett idén 64 ezer nm-nyi területet foglalnak el a kiállítók, ami megfelel az utolsó válság előtti év, 2007 eredményének. A szervezők közleményükben kiemelik, hogy a kiállítók között nőtt a német cégek aránya (20-ról 26 százalékra), ami a német ingatlanpiac stabilitását mutatja.
Bejelentkező cikkünkben már méltattuk a Budapest Business Region (BBR) kezdeményezést, azonban azt szomorúan vettük tudomásul, hogy míg Lengyelországból és Csehországból a fővárosok mellett több másodlagos város és régió is nagy standokkal volt jelen, addig Magyarországot kizárólag Budapest képviselte a kiállításon.
A Kelet-Európa iránti befektetői lelkesedés visszaesése nem csak a régióból érkezett kiállítók számának csökkenésén volt érezhető, hanem a megjelent standok ürességén is. Az ingatlanpiaci boom éveiben igen felkapott orosz standokon éppen, hogy csak lézengtek az érdeklődők, a hatalmas moszkvai stand pl. – a mi nem reprezentatív tapasztalataink szerint – kongott az ürességtől.
Mindenki egyért, egy mindenkiért?
A kiállítás szervezőinek nem feltétlenül pozitív fejlemény, hogy az idei kiállításon elszaporodtak a BBR-hez hasonló kezdeményezések, vagyis több város, illetve ország is viszonylag nagy standdal jelent meg, s ezeken a standokon belül reprezentálták magukat az adott ország vagy város fejlesztői, finanszírozói vagy befektetői. Az Ausztria-stand pl. 17 különböző céget (pl. Flughafen Wien, Hypo Investmentbank, Immoeast-Immofinanz, Schönherr, stb.) integrált, míg a BBR standon is kiállítóként vett részt a Tópark, a Talentis, a DunaCity, a Jádi-Németh Ügyvédi Iroda és a Hild Csoport is.
A kiállítók számának csökkenése mögött tehát a költségek ilyen módon való csökkenése is áll, azaz több piaci szereplő döntött úgy idén, hogy nem vállalja a saját standdal járó költségeket, viszont egy nagy közös stand kiállítási költségeihez hozzájárulnak és ott más piaci szereplőkkel együtt megjelennek kiállítóként.
Németh Bálint, a BBR klasztermenedzselését ellátó AERA property marketing ügyvezetője szerint a Budapest Business Region különlegessége, hogy más országok, városok kiállítási megjelenéseitől eltérően az itt megjelenő felek együttműködése nem ér véget a kiállítással. Németh Bálint szerint “a Budapest Business Region mintát teremtett a klaszter-alapú együttműködésre, ilyenre más országokban is kevés példa akad” – mondta.
Még rossz Budapest megítélése
A magyar ingatlanpiac helyzetét jól összefoglalta egy mondatban Noah Steinberg a tegnapi panelbeszélgetésen. A Wing vezérigazgatója szerint ugyanis a hazai ingatlanpiac külföldi megítélése jelen pillanatban rosszabb, mint amit az ország valós gazdasági állapota indokolna. Az általunk megkérdezett hazai piaci szereplők egy része már pozitív fejleményekről is beszámolt, s információink szerint érdemi üzletek is köttettek az Expo Reálon. Kétségtelen azonban, hogy egyrészt Közép-Európa jelenleg nem az első helyen szerepel a nyugat-európai ingatlan-befektetők listáján, másrészt pedig a régión belül nem Magyarország a legnépszerűbb desztináció jelen pillanatban.