Így száll be a magyar állam a bormarketingbe

A magyar államnak be kell szállnia a bormarketingbe – nyilatkozta az InfoRádiónak Győri Enikő EU-ügyekért felelős államtitkár. Győri Enikő azután beszélt erről, hogy a külügyi tárca megbízásából hétfőn kiválasztották azokat a magyar borokat, amelyekkel a fél éves magyar EU elnökség idején a kiemelten fontos brüsszeli események vendégei megismerkedhetnek. A magyar bor-válogatottba egri, etyek-budai, soproni, Tokaj-hegyaljai és zalai tételek kerültek be.

“A soros elnökségnek megvan a szabadsága, hogy a saját elgondolásaiból csepegtessen az Európai Unió felé” – nyilatkozta korábban Győri Enikő EU-ügyekért felelős államtitkár. Az InfoRádió bormagazinjának nyilatkozva az államtitkár kifejtette: “Ha egy olyan ország államtitkára lehetek, amelyik büszke a borkultúrára, és van mit mutatnia Európának, akkor szerintem adja magát, hogy kezdjünk valamit a borokkal az elnökség alatt. Tény ugyanakkor, hogy az édesapám hobbiborász, aki csak családi fogyasztásra készít borokat.” 

Melyik borvidéken? 

Köveskálon, a Káli-medencében. Csak szigorúan saját fogyasztásra készülnek ezek a borok, de nagyon szeretjük nyaranta a Balatonnál iszogatni a baráti körben és a családunkkal. Ennek köszönhetően a személyes érdeklődésemet is felkelti a borkultúra. Ezenkívül amikor az Országgyűlésnél dolgoztam, az Európai Ügyek Bizottságában, akkor is foglalkoztunk már azzal, hogy hogy lehetne a magyar borokat az Európai Unióban megvédeni. Említhetem az eredetvédelem kérdéseit, a tokaji ügyet. Igyekeztünk más módon is előmozdítani, hogy jobban megismerjék ezt a kincsünket. Aztán Rómában mindent elkövettem annak érdekében, hogy megismerjék az olaszok a magyar borokat, és azt kell, hogy mondjam, hogy ők kimondottan szerették ezeket a rendezvényeket, amikor egy borász jött el, ő beszélt a borairól, aztán ahhoz a borvidékhez kapcsolódó történeteket meséltünk, a borász is, meg én is. A nagykövetség szakácsa olyan menüsort készített, ami illett ezekhez a borokhoz, és így, hogy meséltünk, iszogattunk, ettünk, bepillantást nyertek Magyarország egyes zugaiba, és ezt minden olasz nagyon élvezte. Miért ne ragadjuk meg azt a lehetőséget a magyar elnökség alatt, hogy ezt nagyban is megmutathassuk, ne csak egy-egy este erejéig egy-egy régióról, hanem amennyire lehet, az összes borrégiót fél éven keresztül. 

Olaszország hagyományos és az egyik legkiemelkedőbb európai bornemzet. Ennyire sikerült ott megkedveltetni a magyar borokat? 

Azért legyünk reálisak. Olaszországban kiváló borok vannak. Ott az átlagos borszínvonal, azt kell mondjam, magasabb, mint a magyar. Magyarországon e téren még sokat kell fejlődni. Azt gondolom, hogy a kiváló minőségi boraink, azok rendben vannak, azok európai és világszínvonalúak. Azt kell elérnünk, hogy bármelyik magyar étteremben legyen ház bora, és az egy kiváló, kellemes bor legyen. Itt még sokat kell dolgozni, de azt hiszem, hogyha bemutatjuk a borainkat, elmondjuk a világnak, hogy milyen kincseink vannak, ha megfelelő polcra helyezzük őket a boltokban, mert az sem mindegy, hogy valahol legalul és melyik bort találják meg, akkor rendet lehet tenni. Az államnak a bormarketingbe be kell szállnia. Ha megnézzük, hogy az újonnan felemelkedő bornagyhatalmak, mint Argentína, Chile vagy Ausztrália milyen hatalmas összegeket fordítanak bormarketingre, akkor látni kell, hogy Magyarországnak teljesen mások a lehetőségei. De nekünk még ezekben a szűkös időkben is át kell gondolnunk, hogy mit tehetünk, hiszen lehet-e jobb országmarketing-stratégia, mint kellemes borokat kínálni a külföldieknek. 

Egy vezető  magyar borász, Szepsy István a közelmúltban az InfoRádióban éppen ezt nyilatkozta, hogy be kéne szállni a magyar államnak és a magyar kormánynak minél erőteljesebben a bormarketingbe. Ezek szerint lesz folytatás, mi várható a továbbiakban? 

Elindulunk ebbe az irányba. Hogy mennyi forrás áll rendelkezésre, én ebben a pillanatban azt nem tudom megmondani, de van egy egyértelmű  kormányzati szándék. Az ország nehéz helyzetben van, nagyon komoly deficithatárunk van erre az évre, és a jövő esztendőre, de az Agrármarketing Centrum, a Vidékfejlesztési Minisztérium, a Kommunikációs Államtitkárság, illetve mi, akik most az elnökség révén megtehettük ezeket a kezdeti lépéseket, azt gondoljuk, hogy együtt, a meglévő források sokkal jobb elköltésével és összehangolásával lehet előrelépést elérni. Itt azt hiszem, hogy az a legfontosabb, hogy összefogással lépjünk fel, a borászok és az állam közösen. Hogy most mennyire leszünk versenyképesek, tudunk-e annyit költeni marketingre, mint az ausztrálok, a kaliforniaiak, vagy a chileiek, ezen a téren illúzióink ne legyenek. Ezért kell nekünk nagyon nagy összhangban fellépnünk, hogy megjelenjünk a pályán. 

Egy magas szintű EU-rendezvényen külhoni miniszterek, miniszterelnökök, államtitkárok kóstolják majd a magyar borokat, de a marketing oldaláról nézve nagyobb merítésre van szükség, sajtóra, háttérmunkára, szélesebb körű népszerűsítésre. Ez is menni fog a borok tekintetében?

Ami rajtunk múlik, vagy ami tőlünk telik, azt igyekszünk megtenni. Tény, hogy a díszvacsorai borokat, azokat ott lehet helyben kóstolni, de amikor a jövő évi borbeszerzést indítjuk, az egybe fog esni az elnökségi borbeszerzéssel. Nyilvánosságra fogjuk hozni, hogy az nap este a miniszterek mit ettek, mit ittak, és a nagykövetségeinknek ugyanazokból a borokból lesz választási lehetőségük, hogy rendeljenek, és mondjuk a madridi nagykövet felszolgálhassa ugyanazon estén egy általa adott vacsorán ugyanazt a bort, amit aznap este Magyarországon például az energiaügyi miniszterek ittak, és ő ezt elmondhassa, hogy most ők ugyanazt isszák. Azt gondolom, hogy ilyen kis tovagyűrűző dolgokkal már lehet tenni annak érdekében, hogy ne csak arra a miniszteri körre korlátozódjon ezeknek a boroknak a megismerése. Mindent igyekszünk a honlapra föltenni, és utána az lesz a kérésünk a nemzetközi sajtó felé, hogy ezt repítsék el az összes létező csatornán minél több emberhez. Ezáltal talán hozzá tudunk járulni ahhoz, hogy a magyar borok nagyobb ismertségre tegyenek szert. A külföldi sajtót is igyekszünk bevonni a magyar borkultúrába, és ha ők kellemes emlékeket őriznek majd magyarországi tartózkodásukról, az a borok ismertségében is visszaköszönhet. Jövő januárban, amikor az Európai Bizottság kihelyezett ülést tart Magyarországon, akkor érkezik egy nemzetközi újságíró csapat is ide Brüsszelből, és őket is ezekkel a kiváló magyar borokkal fogjuk megörvendeztetni. 

Hány újságíró érkezik majd?  

Az EU-val foglalkozó legfontosabb újságírókat érinti ez, mintegy 60 főt. A Brüsszelben akkreditált mintegy 1000 újságíró közül a leginkább meghatározókat fogjuk meghívni, mint ahogy minden elnökség kezdetén ez gyakorlat is. Voltaképpen elvárás is, hogy az elnökség terminusának kezdetén adjunk számot arról, hogy mit tervezünk, mit akarunk elérni a következő félév során. A miniszterek és a miniszterelnök személyesen tájékoztatja majd ezt a csapatot.