Hiánygazdaság az irodaházi parkolásban
Budapest belvárosában nagyjából annyiért parkolhatunk, mint New Yorkban vagy Washingtonban – derül ki a Colliers International júliusban kiadott nemzetközi piackutatásából, amely Észak-Amerika 64 metropolisza mellett Európa, Ázsia és Latin-Amerika 74 városát, illetve azok vonzáskörzetét vizsgálta meg.
Saly Miklós, a Colliers Magyarország Kft. irodadivíziójának
társigazgatója hozzátette, az irodaházakban kialakított parkolók díjszabásánál a fejlesztők külön
figyelembe veszik a telek elhelyezkedését (és ebből adódóan annak értékét), a
mélyépítés költségét, amely az általános dráguláshoz ugyancsak hozzájárulhat,
különösen a folyóhoz közeli építkezéseknél.
Ezeknek a mélygarázsoknak
nyilvánvalóan ugyanúgy meg kell térülniük, mint a felszín feletti
irodaterületeknek. Előfordulhat az is, hogy egy nagy bérlő messze nem visz el
annyi parkolót, amennyi neki járna, ebben az esetben a fejlesztőnek külön
fejfájást okozhat, hogy az üresen maradó helyeket miként adja bérbe. Ilyenkor
szokták egy-egy irodaház mélygarázsát megnyitni a nagyközönség számára, vagy a
környékbeli irodák bérlői számára. Ez persze már biztonsági kérdéseket is
feszeget, de általánosságban elmondható, hogy az irodaházakban a parkolóhelyek
sokkal inkább hiánycikknek számítanak, mint feleslegnek.
Globálisan
növekvő tendenciát mutatnak a parkolási díjak
Munkaerőpiaci
megrázkódtatások fékezhetik a növekedést
Globálisan növekvő tendenciát
mutatnak a parkolási díjak a Colliers International immár nyolcadik, évente
készülő piackutatási beszámolója szerint. A gazdasági stagnálás ellenére ötödik
éve folyamatosan drágul a városi parkolás. Az átlagos értékeket tekintve a
legdrágábban Amerika és Kanada városaiban parkolnak az autósok. A legmagasabb
parkolási díjakat azonban a vizsgált összes város közül Londonban szedik (68,07
US dollár/nap, 1 166,87 US dollár/hónap). Az ázsiai- illetve csendes
óceáni térségben Ausztrália viszi a pálmát (54.47 $/nap – 774.76 $/hónap),
Latin-Amerikában pedig Santiagóban (Chile) jegyzik a legmagasabb árakat (200.00
$/hónap).
A drágulás mögött az húzódhat meg, hogy bár 2008-ban – a piackutatás bázisát
képező amerikai gazdaság – lassult, az irodaépületek telítettsége továbbra is
magas szinten van, amely a havi parkolási díjak emelkedését eredményezte. A
parkolóházak és garázstulajdonosok árképzését a gázáremelkedés és a korlátozott
kínálat is befolyásolja, így lehetőségük van magasabb díjak megszabására.
Az amerikai gazdaság elemzői
viszont úgy vélik, hogy az elkövetkezendő hónapok lassulása már a
munkaerőpiacon is megrázkódtatásokat fog okozni. Ennek következménye pedig a
parkolási díjak terén is hozhat enyhe elmozdulást a közeljövőben, sőt a piacok
némelyikén már most is tapasztalható árcsökkenés.