Hatékony reklámot ajánlanak
Hamarosan megváltoznak a reklámpiacra vonatkozó EU-direktívák, amelyek hatással lehetnek az ingatlanpiacon otthonosan mozgó reklámcsapatok életére is. De vajon ma mennyire vannak tisztában a lakóparkok építői azzal, hogy érdemes hirdetni termékeiket? Mennyire látják át, hogy a médiatervezés is szakma, és házon belüli sufnituninggal nem sokra mennek? Válaszadóink szerint mindenesetre itthon is egyre jobb a helyzet.
Érdekesen látja a hirdetési piac változását az amerikai Mark L. Wodlinger, a Rádió Hírszolgálat tulajdonosa és vezérigazgatója, aki 1948 óta gyakorolja a szakmát. Cégei jelen vannak a rádiós, illetve televíziós piacon is. De mint mondta: ?A rádiós piac mindig is közelebb állt szívemhez, és örömmel jelenthetem ki, hogy a hallgatottsági adatoknak köszönhetően ma a hirdetők felismerték a rádiós hirdetés hatékonyságát, a független helyi rádiók jelentőségét. Megelégedéssel tapasztalom azt is, hogy Amerikában az ingatlanfejlesztők már tisztában vannak a rádiós hirdetés előnyeivel, és nyugodt szívvel használják e hatékony eszközt. Szerintem Magyarországon is jó irányban mennek a dolgok, a cégek lassan megtanulják, hogy igenis szükség van hirdetésre, e nélkül nehéz megnyerni a piacot. Sőt azt is mondanám: lehetetlen. A magyar piac ebből a szempontból még tanulási szakaszban van, de az utolsó öt évet nézve világos, hogy határozottan javult a helyzet.?
A szakember szerint a cégtulajdonosok ismerik a legjobban a saját termékeiket, tehát ésszerűen el tudják dönteni, milyen marketingstratégiát kell alkalmazniuk a termék vagy szolgáltatás eladására. Természetesen a médiatervezők tanácsokat, illetve segítséget tudnak nyújtani a kivételezésben. ?Ha a rádiós reklámpiacot vesszük figyelembe, meg kell említeni, hogy az utóbbi években, a Szonda Ipsos felmérések egyértelműen bebizonyították: a független helyi rádiók a leghallgatottabbak ma Magyarországon, ezért a hirdetők érdemes például a Rádió Hírszolgálat független rádiókból álló hálózatán reklámozni, amely jelenleg 100% országos lefedettséget biztosít.? Ha valaki hatékony kampányt szeretne indítani, Wodlinger szerint normális esetben a költségvetés 15%-át kellene reklámra fordítania. A büdzsékben azonban ez az arány még jóval ezalatt mozog.
Optimista Bodonyi Dániel, a Helpers Hungary Kft. vezetője is: ?Az ingatlanpiacon tapasztalható lanyha kereslet és késhegyig menő verseny (amelyet valószínűleg a kormány új megszorító intézkedései is fokoznak) eszébe juttatta a befektetőknek, milyen fontos, hogy különlegessé tegyék a projekteket, és megfelelő üzeneteket juttassanak el a potenciális vásárlókhoz. A vállalatok azonban gyakran tanácstalanok abban a kérdésben, hogy miképp tervezzék meg szakszerű, egységes és költségkímélő marketing-, illetve PR-stratégiájukat.?
?Tapasztalataim szerint ? fűzte hozzá a szakember ? akkor érik el a legjobb eredményeket, ha a vállalat és médiaügynöke a lehető legszorosabban és aktívan működnek együtt, és így, pozitív arculat kialakításával és megtartásával támogatják az értékesítést. A sikeres cégek soha nem haboztak pénzt költeni, hogy ezzel több profitot termeljenek. A kulcsmondat: értéket kell kapnunk a pénzünkért.?
Komoly előrelépés lehet az ingatlanpiaci szakmában jártas reklámszakembereknek az is, hogy hamarosan megváltoznak a vonatkozó EU-jogszabályok. Magyarország lehet az uniós szolgáltatási direktíva egyik legnagyobb nyertese ? állapította meg több nyugat-európai elemzés is a jogszabályról, még a miniszterek tanácsában június folyamán született politikai megállapodás előtt. A piacnyitásról a Világgazdaságnak így nyilatkozott Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség főtitkára: ?Várható volt a határon átnyúló szolgáltatások piacának liberalizációja az EU-n belül, hiszen ez összhangban van a közösség egyik alapelvével. Ez nagy könnyítést jelent majd a hazai reklámcégek számára. Elsősorban a független magyar reklámügynökségeknek ígér kiugró lehetőségeket, hiszen a nemzetközi ügynökségek most is számos országban jelen vannak szolgáltatásaikkal. Hozzá kell tenni azonban, hogy a reklám gyakran kultúraspecifikus, tehát egy hazai piacra készített reklám nem biztos, hogy ugyanazt a sikert éri el például Olaszországban. Ám ez nem jelenti azt, hogy egy magyar ügynökség külföldön ne lehetne éppoly sikeres, mint itthon. A szolgáltatásexport liberalizációja több száz hazai cég előtt nyithatja meg a lehetőségeket.?