Európában temetik az autóipart, nálunk javult a helyzet

Júliusban ismét nagymértékben, 16,9 százalékkal esett a személyautó értékesítés Európában, így csupán 1,189 millió kocsi került az utakra, ám Kelet-Európában közel 13 százalékos volt a piacbővülés – írta a az autógyártók szövetségére hivatkozva a La Tribune.

A múlt hónapban leginkább Németországban, Olaszországban és Spanyolországban szűkült a piac, mégpedig 28,6, 25,4 és 23 százalékkal. Nagy Britanniában 10, Franciaországban 9,3, Svájcban pedig 6 százalékkal vettek kevesebb autót. Az Association des constructeurs adatai szerint a héthavi 9,540 millió darabos értékesítés viszont csupán 1,4 százalékkal marad el a tavalyi első héthavi összegtől.

Magyarországon 4393 személykocsi kapott rendszámot júliusban, 18 százalékkal több, mint tavaly ilyenkor – emelte ki lapunknak Horváth Györgyi, az autóipari piackutató és elemzőcég, a JATO magyarországi kereskedelmi vezetője. Ez azonban nagy flották értékesítésítésének köszönhető: a magánvásárlók továbbra is csak igen kis számban cserélik autóikat. Nem is csoda, hogy az idén forgalomba helyezett 26 074 gépkocsi 40 százalékkal kevesebb, mint amennyit tavaly július végéig regisztráltak.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) hangsúlyozza is, hogy még nem beszélhetünk a piac felíveléséről. A személyautók piacán a céges vásárlások, illetve flottaeladások dominálnak. Ez a tendencia várhatóan mindaddig megmarad, amíg vissza nem tér az ügyfelek hitelfelvételi kedve és egyre inkább hajlandóak lesznek hosszú távú kötelezettségeket vállalni.

A fentiek alapján ugyanakkor az MGE szerint az államnak “ösztönöznie” kellene a gépjármű kereskedelmi ágazat talpra állását. A közel 50 000 embernek munkát adó több mint 700 kereskedés valamint az importőr vállalatok tavalyi adóbefizetése megközelítette a 80 milliárd forintot, a regisztrációs adó összegén felül is.