Egymilliárd fontból új várost építenek Skóciában-képekkel!

Az Elsick Development Company ingatlanfejlesztő vállalat benyújtotta első terveit az aberdeenshire-i hatóságoknak: a Chapelton névre keresztelt, 4000 lakásosra tervezett kisváros első ütemében 800 lakást építését kezdik el jövőre. A hosszú távú elképzelések szerint a tervezett 7 ütem során akár 9000 lakást is felhúzhatnak a több mint 800 hektáros, eddig mezőgazdasági művelés alatt álló területen. A beruházó közlése szerint a zöldmezős fejlesztés legalább 8000 munkahelyet teremt a következő években, ami a térségben jelentős gazdasági fellendülést hozhat magával.

A fejlesztési terület Skócia északkeleti részén, Aberdeentől mintegy 15 kilométerre délre terül el, közel az A90-es autópályához. A koncepció alapvető célja volt, hogy az új kisváros illeszkedjen a régió településrendszerébe, azok hagyományos településszerkezetével hasonló vonásokat mutasson. Ennek megfelelően a település méretét is a környező kisvárosokhoz igazították, beépítési struktúrája és intenzitása, az épületek mérete és megjelenése, sőt még a felhasznált anyagok is a helyi építési hagyományokat követik.

A rossz nyelvek szerint a beruházó lemásolta a Károly walesi herceg elképzelései alapján épülő Poundbury-t. Ez utóbbit, a 2025-re elkészülő, Leon Krier tervezte archaizáló kisvárost életre kelt skanzennek is csúfolják. Chapelton megalkotói szerint azonban hasonlóság csupán az épületek tradicionális megjelenésében fedezhető fel. A plágium vádja már csak azért sem állja meg a helyét, mivel Poundbury a felülről irányított városfejlesztés tipikus példája, míg Chapelton tervezésébe már a kezdetektől bevonták a helyi civileket is.

 

A lakóházak és a városkép változatosságát több építésziroda közreműködésével érték el, így a legkülönfélébb jövedelmi viszonyú és ízlésű lakók számára eltérő megjelenésű, méretű, fenntartási költségű házakat kínálhatnak. A fenntartható fejlődés szellemében a beépítési tervben a lakó, a kereskedelmi, a közigazgatási és a közszolgáltatási funkciók keverésével sokszínű városkép létrejöttére törekedtek a tervezők. Az esővíz gyűjtése és felhasználása  a megújuló energia termelése és használata, valamint az élelmiszerek helyben való megtermelésének és értékesítésének támogatása is a fenntarthatóságot szolgálja.

A város közlekedési rendszerében a gyalogos és kerékpáros forgalom élvez prioritást a gépjárművekkel szemben. Az utcák kialakítása gyalogos és kerékpáros közlekedésre bátorít, megteremtve az élénk kiskereskedelmi forgalom lehetőségét az épületek földszintjén. A laza, alacsony beépítési intenzitású lakótömböket összefüggő, nagyméretű zöldfelületek választják el egymástól. Az alközpontok csak pár perc sétára vannak a városközponttól. A városközpontot körülvevő alközpontok csupán 5-10 perces gyaloglásra találhatók a főutcától, ahonnan elővárosi buszokkal lehet eljutni a környező településekre. A tervek szerint egy lakónak sem kell majd 450 méternél többet gyalogolni a legközelebbi buszmegállóig vagy közszolgáltatásig. A gyaloglást előnyben részesítő közlekedési rendszer a közösség kohézióját is szolgálja, a lakók gyakori közvetlen találkozása elősegíti a spontán közösségépítést. A tervezés során külön figyelmet fordítottak az átláthatóságra, a helyi lakosok már a tervezési folyamat elején bekapcsolódhattak a projektbe. A beruházó lehetőséget biztosított a rendszeresen közszemlére bocsátott tervek véleményezésére, gyakran tartottak lakossági fórumokat. Lord Southesket, az Elsick Development Company igazgatóját idézve: „Az átláthatóság kulcsszó volt a rendezési terv kidolgozása során, és ha megkapjuk az építési engedélyeket, azt követően is erre fogunk törekedni.”