Burjánzó ingatlanos hálózatok
A következő öt évben az ingatlanforgalmazók teljes piaci részesedésének aránya a lakástranzakciókban a jelenlegi 20-30 százalékról a nemzetközi és a hazai tapasztalatok alapján várhatóan megduplázódik, s tovább növekszik a hálózatok súlya is.
A nyugati értelemben vett franchise – amikor jogilag és pénzügyileg is független vállalkozók alkotnak láncot – megvalósítása azonban még nem terjedt el egységesen Magyarországon. A kisebb láncok bizonyos esetekben kvázi franchise-irodákról beszélnek a nagy hálózatok esetében.
Az irodák számát tekintve piacvezető Otthon Centrum (OC) 2006-ban több mint 100 milliárd forint összértékű ingatlant adott el, a legtöbbet a hazai piaci szereplők között. Kühne Kata, az OC Franchising Kft. vezetője elmondta: „Nagy múltú ingatlanközvetítőként nagyobb biztosítékot nyújthatunk például arra, hogy munkatársaink helyesen ítélik meg a lakás értékét, s kiszűrjék a Ťtényleges érdeklődőketť, távol tartva a komolytalanokat s főként a rossz szándékkal érkezőket. Az is magától értetődő igény velünk szemben, hogy kiterjedt hálózatunk és több tízezres vevői adatbázisunk révén könnyebben találjon vevőre az értékesítendő ingatlan, s ennek az elvárásnak meg is tudunk felelni.”
Kevésbé volt bőbeszédű megkeresésünkre a hálózatát éveken keresztül „jegelő” olasz Tecnocasa. Képviselője a más hálózatok által megadott adatok nagy részét nem bocsátotta rendelkezésünkre. Azt írta lapunknak: „Tudjuk, hogy számok tekintetében a magyar piacon egyelőre le vagyunk maradva. Hálózatunk azonban más módon működik, mint a magyarországi ingatlanos franchise-cégek. A Tecnocasánál például ťkülsősőkŤ nem vehetik meg a márkanevet, sportnyelvvel élve, csakis saját nevelésű játékosok nyithatnak irodát.”
Más stratégiát követ a nagyoknál jóval kisebb, de a Tecnocasánál kiterjedtebb Ingatlanbank Petro Cartel. Bartucz Tamás franchise-igazgató szerint abban is különböznek a többi versenytárstól, hogy náluk valóban jogilag és pénzügyileg is független partnerek láncolatáról van szó. Emellett főleg a használt, magyarországi lakások értékesítésére összpontosítanak és csak „hab a tortán” az új építésű ingatlan, a külfölddel pedig nem foglalkoznak. Öt évvel ezelőtt egyébként tárgyaltak a Re/Maxszal, de úgy vélik, az a magyarországi viszonyoktól eltérő rendszerre van kitalálva, s ezért nehezen adaptálható. „A külső konkurencia megerősít minket, de a belsőt nem engedjük” – érzékeltette törekvéseiket a vezető. Az Ingatlanbank Petro Cartel a következő tíz évben szeretné elérni a teljes lefedettséget, ehhez a mostani becslésük szerint körülbelül 120-150 irodával kell jelen lenni.
A tavaly piacra lépett Re/Max ténykedéseit az irodaszámot tekintve második hálózat, a Duna House (DH) is élénken figyeli, de nem tart tőle. Murányi Ákos elemző szerint az idén továbbra is az eddigi szereplők lesznek a meghatározók, ez évi üzleti tervük nem számol azzal, hogy az újonnan belépő vállalatok komolyabban átrendezik a piacot. Arra a felvetésre, hogy léteznek-e kvázi franchise-irodái a hálózatnak, azt válaszolta: „A DH-nak természetesen vannak saját tulajdonú ingatlanirodái, pontosan azért, hogy a piacról első kézből kapott tapasztalataink alapján tudjuk elmélyíteni a piacismeretünket, és – ezen ismeretek birtokában is – fejleszteni az országos franchise-hálózatot.”
A fővárosi lefedettséget már majdnem elért City Cartel most a vidék meghódítására készül – tájékoztatott Vajnági Pál Imre ügyvezető. Sopron, Debrecen és Miskolc van soron, majd több más megyeszékhely. Ez a társaság párhuzamos rendszert épített ki, vagyis egyszerre kínál új építésű és használt lakásokat úgy, hogy bizonyos méretet meghaladó lakóparkok esetében a központ irányítja a kapcsolatot a beruházóval. Hamarosan két új divíziót indítanak: lesz egy úgynevezett üzleti, amely a kereskedelmi (iroda, raktárak, hotelek stb.) ingatlanokra szakosodik, a másik pedig a prémium csoport, amely kiemelt hazai és külföldi ügyfelekkel foglalkozik, jobbára a lakáspiacon. Megerősítette más hálózat véleményét, miszerint egy helyi irodáról általában 1,5-2 év alatt derülhet csak ki, megáll-e a talpán.
A Mareco tavaly decemberben indította hálózatépítését. Újítása, hogy a partnerek – akár pénzügyi befektetők is – hálózatalapítási jogot is vásárolhatnak tőle. A rendszer lényege, hogy aki ilyen jogot birtokol, az korlátlan számú irodát nyithat vagy saját üzemeltetésben, vagy más befektetőtársakkal közösen, vagy a hálózatába gyűjthet már működő irodákat is oly módon, hogy a franchise-jogot apportálva 20 százalékkal beszáll egy-egy irodába, így annak nem kell megfizetnie a rendszergazdának a belépési díjat – közölte Kolorédi Dorottya hálózati felügyelő.