Budapest javított kiskereskedelmi helyezésén
London visszaszerezte osztatlan első helyét a világ nemzetközi kiskereskedelmi célpontjai között, miután tavaly még osztozott e pozíción Dubajjal – derül ki a CBRE ingatlantanácsadó által készített Mennyire globális a kiskereskedelem? című kutatásból.
A CBRE éves felmérése immár ötödik éve követi a világ 326 legnagyobb kiskereskedőjének „globális lábnyomát” a föld 200 nagyvárosában. A jelentés szerint a kereskedők 2011-ben számos országban bővítettek: a kutatásban részt vevő országok 74 százalékában legalább egy új cég telepedett meg. A kiskereskedők globális jelenléte összességében 2,1 százalékkal nőtt az előző évhez viszonyítva, azt bizonyítva, hogy a kihívásokkal teli fogyasztói környezet ellenére továbbra is bővítik határokon átnyúló üzleteiket.
A brit főváros, ahol a globális kereskedők 55,5 százalékban vannak jelen, a 2011-es mini boomnak köszönheti a javítást, ezenkívül a turisták költései is segítették a gazdasági növekedést, így a város továbbra is az Európában bővítést fontolgató külföldi kereskedők kulcspiaca. Bár Dubaj a láncok 53,8 százalékával továbbra is igen vonzó, most a második helyre csúszott vissza, miután tavaly néhány kereskedő kivonult a piacról.
New York harmadik helye megmaradt, míg a számos új kereskedővel gyarapodó Moszkva két helyezést javítva felzárkózott Párizs mellé a negyedik helyre, megelőzve Hongkongot és a 12.-ről a 8. helyre ugró Kuvaitvárost. A legjobb húsz város között tradicionális és feltörekvő piacok egyaránt vannak, jól példázva, mennyire globális a nemzetközi kiskereskedelem.
A legtöbb új kereskedőt Almati vonzotta: tavaly a kazahsztáni városban 18 új cég nyitotta meg üzletét. Ez főleg a nagy infrastrukturális beruházásoknak, köztük egy új bevásárlóközpontnak és a 2010-ben érkezett – többek között – Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti vagy Bershka képviselőjének, az Inditex-csoport bővítéseinek köszönhető. A lendületes fejlődést a bérek vásárlóerejének növekedése és az ország Oroszországgal és Fehéroroszországgal kötött vámuniója is támogatta.
A kelet-európai városok között Moszkva (11 új belépő), Kijev (9) és Varsó (6) is kiemelt célpontja a kiskereskedőknek, akik bővítéskor az erőteljes gazdasági bővülésre és a legjobb növekedési potenciállal rendelkező piacokra koncentrálnak. A vizsgálatban részt vett nemzetközi cégek 26,9 százaléka jelen van Budapesten is, ez az 52. helyet jelenti a magyar főváros számára a CBRE listáján, így 2011-es pozíciójához képest két helyezést javított. Graham MacMillan, a CBRE budapesti értékbecslési vezetője elmondta, az elmúlt 12 hónap különösen nehéz időszak volt a magyarországi kiskereskedők számára, sokan lehúzni kényszerültek a rolót. Ugyanakkor a nagy nevek közül például a Debenhams lépett be a piacra, és számos népszerű divatmárka folytatta terjeszkedését, általában a leglátogatottabb bevásárlóközpontokban.
A legvonzóbb országokat felvonultató rangsorban Nagy-Britannia áll az első helyen, mögötte következik az Arab Emírségek és az Egyesült Államok. Negyedik Spanyolország, őt követi Kína; Franciaország és Németország egyaránt a hatodik. Oroszország, Olaszország és Szaúd-Arábia fér még a legjobb tíz közé. Az észak-amerikai kiskereskedelmi láncok a leginkább globalizált cégek, 73 százalékuk mind a három nagy régióban (Európa, Közel-Kelet és Afrika, az ázsiai és csendes-óceáni térség, illetve az amerikai kontinens) megtalálható. Az európai láncok 44, az ázsiaiak 23 százalékáról állítható mindez.