Bajban van az Opel

Az Opel gyakorlatilag elismerte, hogy elhibázta stratégiáját, részben ezért várhatóan gyárbezárásra kényszerül Németországban. A cégen belül sokan a “saabizációtól” félnek.

Nagy bajban van az Opel, a vesztesége tavaly 747 millió dollárra rúgott, komoly fejfájást okozva ezzel anyavállalatának, az amerikai General Motorsnak. A múlt héten be is jelentették, hogy Detroitban kidolgoztak az Opel számára egy középtávú koncepciót, amelytől azt várják, hogy legkésőbb öt év múlva újra nyereségessé teszi a céget. A program célja egyfelől a költségcsökkentés és hatékonyságnövelés. A GM vezérigazgatója, Dan Akerson azt mondta, szeretné, ha az összes Opel-üzem teljes kapacitáson, háromműszakos rendszerben működne. Ez a Reuters hírügynökség által idézett szakértők szerint csak úgy lehetséges, ha nem marad meg mind a hat gyár, és a cég jelezte is, hogy az egyik németországi egységük valószínűleg lehúzz a rolót.

A 2016-ig szóló terv emellett megújítaná a termékpalettát, ennek érdekében jelentős befektetést, továbbá a márkastratégia újrafogalmazását irányozza elő. Ez utóbbi valójában annak bevallását jelenti, hogy az utóbbi években, amikor az autóipar összességében 20 százalékos forgalomcsökkenést szenvedett el a 2007-es csúcsévhez képest, alighanem elrontották az Opelek pozicionálását. Ezt az Opel felügyelőbizottságának egyik tagja, Jaap Timmer is elismerte a Reutersnek adott interjújában. “Hol prémium márkaként próbáljuk eladni, hol nem. Világos stratégiára van szükségünk” – mondta az Opel-kereskedők szövetségének elnöki tisztét is betöltő Timmer.

Nick Reilly, a vállalat vezérigazgatója 2010-ben hirdette meg a márka imázsának javítását, hogy egyenrangú versenytársa lehessen a Volskwagennek. A gyártónál azonban máig azt tapasztalják, hogy Nyugat-Európában az embereknek “meg kell maguknak magyarázniuk, miért vesznek Opelt” – írta a Reuters meg nem nevezett belső forrásból származó információkra hivatkozva. Az imázsjavítás motivációja az volt, hogy az Opelt jobban megkülönböztessék a GM olcsó márkájától, a Chevrolet-től, mely így a portfólión belül nagyobb teret kaphat az árérzékeny vevőkért folytatott harcban. Ebben a versenyben ugyanis az Opelnek kevesebb esélye lett volna, hiszen a gyárai mind Európában vannak, vagyis a munkaerőköltségük magas – szólt az indoklás.

A GM marketingfőnöke, Joel Ewanick által jegyzett elképzelésnek sok olyan ellenzője volt házon belül, aki a “saabizációtól” féltette az Opelt – a GM nemrég kimúlt svéd prémiummárkájára utalva ezzel -, és a jelek szerint nekik lett igazuk. A márka legnagyobb piacán, Németországban a 2012 első négy hónapjában mért értékesítések alapján az Opel részesedése rekord alacsonyra, 7 százalékosra süllyedt. Ez harmada a VW eladási részesedésének, és a BMW, Mercedes, Audi trióétól is elmarad. Történt mindez annak ellenére, hogy a cég közben komoly szakmai sikereket könyvelhetett el, négy év leforgása alatt kétszer szerezte meg az Év Autója címet. Az egyik győzelmet az Ampera nevű, elektronikus meghajtású típus hozta, mellyel az Opel egyes szakvélemények szerint messze a közvetlen riválisok hasonló próbálkozásai előtt jár.