Az IMF is köti a kormány kezét a BKV megmentésében

Annak ellenére, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium, a kormány és Budapest vezetése is elkötelezett abban, hogy megmentsék a BKV-t, de a Nemzetközi Valutaalap (IMF) túlzottnak tartja a közösségi közlekedés központi költségvetésből való finanszírozását – mondta Szatmáry Kristóf gazdaságszabályozásért felelős államtitkár keddi sajtótájékoztatóján, írja az MTI.

Az államtitkár közölte: a kormányzat kész minden segítséget megadni a fővárosnak, hogy a BKV a szolgáltatását fenn tudja tartani. A kormány egy 1 plusz 1 forintos elvet akar érvényesíteni, azaz minden 1 forint kormányzati támogatás mellé 1 forint önkormányzati forrást szeretnének. Szatmáry Kristóf jelezte: a 32 milliárd forint zárolt normatív támogatás feloldására is van lehetőség, ennek feltétele, hogy szélesebb értelemben vett főváros, vagyis a fővárosi, a kerületi és az agglomerációs önkormányzatok átfogó tervet készítsenek a BKV finanszírozásáról, nekik biztosítaniuk kell a kormányt, hogy elő tudják teremteni a rájuk eső forrást.

Az államtitkár kitért arra is, hogy a Nemzetközi Valutaalap (IMF) túlzottnak tartja a közösségi közlekedés központi költségvetésből való finanszírozását, így elvárás az állam szerepvállalásának csökkentése a hosszú távú megoldásokkal. Megjegyezte, hogy a kormány több mint 30 milliárd forinttal járul hozzá a főváros tömegközlekedéséhez, vagyis “komoly anyagi terhet vállal”. Szatmáry Kristóf a kormány által tárgyaltak kapcsán azt is elmondta: különböző időhorizontok vannak a BKV helyzetének megoldásánál. Ezek egyikeként említette a 2012-es év problémáját, vagyis hogy a társaság ne váljon fizetésképtelenné; mint mondta, itt még nem egyértelmű, hogy miből fedezhető a forrásigény.


A 2013-as évtől tervezett, a hosszú távú fenntarthatóság biztosításáról szóló javaslatok kapcsán ismertette: bizonyos fejlesztéseket el kell végezni a BKV-nál, és az is szóba került, hogy milyen konstrukciók vannak a BKV-MÁV, és a BKV-Volán együttműködésre, amelyek “pozitív szinergiákat” jelentenek. Hozzátette: a keddi kormányülésen szó volt azon fejlesztésekről is, amelyek uniós forrásokat igényelnek. A fővárossal folytatott tárgyalásokra kijelölt államtitkár az MTI kérdésére azt is kijelentette: sem a kormány, sem a nemzetgazdasági tárca nem javasolt sem útdíjat, sem dugódíjat; mint mondta, “ha nincs aki felvállalja, akkor nem lesz ilyen díj”. A minisztérium mindent elvi alapon közelített meg, vagyis ami az Országgyűlés hatáskörében van, amiről már döntött a parlament, olyat a tárca nem tud támogatni. Ezek között a 2012-es év gazdasági számait, az önkormányzati törvényt, az iparűzési adót és az áfatörvényt említette.