Az európai kiskereskedelmi legfőbb mozgatórúgói 2011

A Cushman & Wakefield nemzetközi ingatlantanácsadó legfrissebb ‘European Retail – 10 Key rivers for 2011 `tanulmánya szerint a bevásárlóközpont fejlesztések esetében várhatóan a kihasználatlansági mutatók és a kínálat lesznek a legmeghatározóbb tényezők a kiskereskedelmi ingatlanok teljesítményében 2011-ben.

A riport a mai napon a cannes-i MAPIC szakmai kiállításon jelent meg és azon tíz legfontosabb tényezőt vizsgálja melyek pozitív vagy negatív irányban befolyásolják a kiskereskedelmi piac kilátásait a jövő évben, Európában.
 

A szerteágazás és a polarizáció a másik két leginkább taglalt kérdés a tanulmányban és a globális fejlődés változatossága miatt várhatóan jelentős teljesítménybeli különbségek lesznek majd megfigyelhetők a kiskereskedők körében. Lesznek, akik számára felgyorsul a fejlődés és akadnak majd, akik számára romlanak a kereskedelmi körülmények. Még az erős fogyasztói piacokon is jelentős szerepet tölt be az ingatlan kínálat, ugyanis ez határozza majd meg a növekedést valamint a befektetői és kiskereskedői magatartást. A bevásárlóközpont fejlesztések aránya továbbra is alacsony marad a következő egy-két évben, ami várhatóan jó hatással lesz a bérleti díjak alakulására, mivel a kiskereskedők szembesülnek a lehetőségek szűkülésével és rá lesznek kényszerítve, hogy a már meglévő állományra koncentráljanak.
 

Általánosságban elmondható, hogy a kiskereskedői kereslet továbbra is óvatos és körültekintő marad, azonban a kevesebb fejlesztés és a csökkenő lehetőségek hatására még kiélezettebb verseny várható a legjobb helyekért. Ennek következtében amint beindul az elsődleges piac, ez lesz a fejlődés bölcsője. A másodlagos piacok várhatóan – akár méret akár minőség lapján osztályozva – gyengék maradnak 2011-ben és ezeken a területeken valószínűleg a fellendülés is hosszabb ideig fog tartani.
 

John Strachan, a Cushman & Wakefield globális kiskereskedelmi csapatának vezetője lmondta: “A bérbeadási kondíciók valamint a vásárlói és üzleti magabiztosság megfelelő aránya elengedhetetlen a fellendüléshez szükséges üzleti környezet megteremtéséhez. 2011-et merőben meghatározza majd a minőségi területek hiánya és érdekes lesz látni, hogy a kiskereskedők és fejlesztők erre milyen gyorsan reagálnak.”

 
Darren Yates a Cushman & Wakefield európai piackutatási csapatának főmunkatársa a következőket fűzte hozzá: „Míg a fogyasztók továbbra is nyomás alatt állnak a két évig tartó relatív inaktivitás után, 2011-ben, a kiskereskedelmi kereslet ennek ellenére emelkedni fog. Bár a bekerülési költségek megnőnek, a kiskereskedők profitorientáltak lesznek és minden eddiginél jobban fognak törekedni pozíciójuk megerősítésére a legjobb helyeken. Mivel egyre kevesebb ilyen lehetőség van, a verseny egyre kiélezettebbé válik ezeken a helyszíneken, míg a másodlagos területek piaca továbbra is nehéz helyzetben marad.”

 

Cushman&Wakefield – Európai Kiskereskedelem – a tíz legfőbb mozgatórugó 2011-ben

Összegzés

1. Kínálat: Az elsődleges területek kínálati hiánya, mely egyre inkább nő, meghatározó tényezője lesz az ingatlanpiacnak 2011-ben.

2. GDP: Míg a gazdasági fellendülés alap mozgatórugói kereskedelem és beektetés orientáltak, 2011-ben a válságba való visszaesés elkerülésének kell a második legfontosabb pillérnek lennie a kiskereskedelemben. Mindemellett Európa polarizációja várhatóan erősödni fog, amit a kiskereskedőknek és befektetőknek egyaránt fontos lesz figyelemmel kísérni.

 
3. Megfizethetőség: A területbérlés megfizethetőbb, a bérleti díjak 2008-2009-es csökkenésének következtében, de az egyéb költségek nagy nyomást gyakorolnak a kiskereskedelem más területeire, így a nyersanyag bekerülési költsége vagy a szállítási költségek növekedése akadályt gördíthet a kiskereskedők elé.

4. Foglalkoztatás: Az előrejelzések szerint a munkaerőpiac rugalmassága 2011-ben is létfontosságú marad. A munkanélküliségi mutató a legtöbb országban stabilizálódott, elképzelhető azonban, hogy ez a következő évben növekedésnek indul, amennyiben az állami szektorban történő elbocsájtások aránya meghaladja a magánszektor befogadóképességét.

5. A hitelpiac: A kamatlábak várhatóan továbbra is alacsonyak maradnak, mely az üzleti világot és a vásárlókat egyaránt segítheti 2011-ben és enyhítheti a kormányzati megszorítások negatív hatásait. Mindemellett a legjellemzőbb irány várhatóan a bankkölcsön lesz, melyet az üzleti szektor mellet várhatóan a vásárlók is kihasználnak majd.

6. Kiskereskedelmi forgalom: Továbbra is folytatódik a kiegyenlítetlen fellendülés a GDP-vel, a forgalom növekedésével és a jelentős befektetési tranzakciókkal további lassú fejlődést tapasztalhatunk. A felső kategóriás kiskereskedőknek nem lesznek problémáik, míg a vásárlókra továbbra is sok esetben negatívan hatnak a megemelkedett adók, az alacsonyabb fizetések és a bizonytalan munkaügyi helyzet.
 

7. Megszorítások: Egyes területeken visszafogják a növekedést és hátráltathatják a válságból való kilábalást. A cselekvés szükségessége nem minden piacra jellemző, így az északi államokra sem, azonban az előrejelzésekbe meghatározó tényezőként került be az üzletemberek, a közgazdászok és a vásárlók körében egyaránt. Mindemellett, azon terülteken ahol inkább az adóemelés, mint a költségmegszorítás dominál, ott erős hatások várhatóak 2011-ben.

8. Szabályozások: A szabályi változások nagy szerephez jutnak 2011-ben, főleg, mivel a kiskereskedők megpróbálnak már most a 2012-ben vagy 2013-ban hatályba lépő könyvelési módosításokhoz igazodni.
 

9. Kereslet: A kiskereskedelmi kereslet óvatos és szelektív marad, kevesebb fejlesztéssel és lehetőséggel, ami nagyobb versenyt eredményez majd a jobb helyekért.
 

10. Demográfiai jellemzők: A populációban bekövetkező változások az európai kiskereskedelem jelentős mozgatórugói és mivel a szakérők szerint 2011-ben éri majd el csúcsát a dolgozói réteg létszáma, a változások hamarabb bekövetkezhetnek, mint azt sokan gondolják. Ennek azonban a kiskereskedelemre gyakorolt azonnali hatása nem lesz jelentős, így a rövidtávú lehetőségek helyett továbbra is a hosszú távú üzleti tervezésre kell inkább koncentrálni.