Alacsonypadlós használt trolibuszokat vásárol Budapest
Az öreg szovjet trolik felújítását váltja ki a beszerzés, új járművek beszerzése továbbra is napirenden van
A nemrégiben lezárult sikeres trolibusz-tender eredményeként alacsonypadlós használt csuklós trolibuszok érkezhetnek a fővárosba. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV 2010-ben jelentette be: használt trolibuszok és autóbuszok beszerzésére ír ki tendert a közlekedésüzemeltető társaság. A használt járművek beszerzése a tarthatatlan műszaki állapotok enyhítését szolgálja, nem helyettesíti az ezzel párhuzamosan az autóbuszpark, a trolibuszok és a villamosok jelentős részének lecserélését célzó nagyprojekteket, melyeket a BKK megkezdett. A 15 darab használt MAN trolibuszból idén ősszel már forgalomba állhatnak az első járművek. A megkímélt műszaki állapotú járművek mintegy 532 ezer euróba (a jelenlegi árfolyamon mintegy 143 millió forintot) kerülnek, darabonként tehát 10 millió forint alatt marad egy használt trolibusz ára. A járművek beszerzésére a Budapesti Közlekedési Központ által előkészített és a Fővárosi Közgyűlés által márciusban elfogadott, a korábbi éveknél jelentősebb tömegközlekedési beruházási támogatás ad fedezetet. A 11 milliárd forintos céltámogatásnak villamospályák felújítása, HÉV-rekonstrukció, a forgalomirányítási rendszer megújítása mellett a használt autóbuszok és trolibuszok beszerzése is részét képezte.
Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy a használt trolik ára kevesebb, mint egy öreg trolibusz felújításának forrásigénye, ami mutatja, hogy a használt járművek beszerzése nem az új járművek szükséges beszerzését, hanem a régiek felújítását helyettesíti, a trolibusz és az autóbusz ágazatban egyaránt.
A tavaly ősszel kiírt, használt trolibuszok beszerzésére irányuló közbeszerzési eljáráson eredménye szerint a Barnimer Busgesellschaft GmbH szállítja le a tizenöt darab használt, MAN NGE 152 típusú trolibuszt. A trolikat eddig a német Eberswalde lakosai használhatták, a német városból kerülnek Budapestre a járművek. Mivel az eladó fokozatosan váltja ki új járművekkel a trolikat, a fővárosba is több ütemben érkeznek a járművek, az elsők várhatóan idén novembertől állhatnak forgalomba, az utolsó darabok 2012 nyarára érkezhetnek meg. A használt járműveket a kiöregedett szovjet gyártmányú ZIU-9-es trolik helyére folyamatosan állítjuk be. Ezáltal nemcsak a flotta átlagéletkora javul, hanem akadálymentes, alacsonypadlós járművek állhatnak forgalomba több vonalon, üzemeltetőjük a BKV lesz. A Budapesten történő forgalomba állításukig kisebb beavatkozások is történnek: növelni fogjuk a nyitható ablakfelületeket, megújítjuk a járművek utastájékoztatási rendszerét és vizsgáljuk a klíma beépítésének lehetőségét is.
Budapesten hagyománya van a trolibusz-közlekedésnek: a jelenlegi trolihálózat kialakítása 1949-ben kezdődött, az utolsó nagyobb hálózatbővítésre a 70-es években került sor. A most lecserélendő ZIU-9-es (a Zavod Imenyi Urickovo rövidítése) járműveket még a 70-es években gyártották, így műszakilag elavultak, és a manapság alapkövetelménynek számító akadálymentesség kritériumát sem teljesítik. A hamarosan érkező MAN-trolik mindegyike alacsonypadlós, megkímélt műszaki állapotú és energiatakarékos hajtásrendszerrel rendelkezik.
A tizenöt használt trolibusz beszerzése – hasonlóan a használt autóbuszok rövidesen lezáruló tenderéhez – az azonnali színvonaljavítást és a budapesti közösségi közlekedés versenyképességének javítását szolgálja. A használt járművek beszerzése elsősorban a régi, elaggott járművek felújítását váltja ki, az új járművek beszerzését nem helyettesíti. A Fővárosi Közgyűlés április 27-i döntése nyomán a BKK folytatja a villamos és trolibusz járműbeszerzési uniós projekt előkészítését, melyben közel 100 darab villamos és ugyanennyi trolibusz beszerzését tűztük ki célul. A projektben beszerzendő trolibuszok a további magaspadlós, öreg járműveket váltanák ki, tehát ezen nagyprojekt sikere esetén is szükség lesz a most beszerzett alacsonypadlós trolibuszok üzemeltetésére.
Budapesti Közlekedési Központ