A MÁV átalakításának menetrendje

Független szakértői csoport dolgozta ki a MÁV szükségszerű strukturális átalakításának kívánatosnak tartott forgatókönyvét. Részletek az ihón, teljesség a szeptemberi Indóházban.

A Széll Kálmán Tervben rögzítettekkel egyezően napjaink témája a közösségi közlekedés teljes körű újjászervezésének előkészítése, annak szabályozási elemeként az új, egységes személyszállítási törvény megalkotása.
 

Műhelymunka

A közúti és vasúti személyszállítási szolgáltatást nyújtó szervezetek összehangolt munkájának megvalósítását szolgáló rendszer kialakítása azonban – az EU előírásokkal és a nemzeti jogszabályokkal összhangban – feltételezi a vasúti pályahálózat-működtető tevékenység szervezeti elkülönítését a vasúti szolgáltatást nyújtó szervezetektől.

Mindezekre figyelemmel készült az alábbiakban közreadott tervezet, amely összefüggéseiben vizsgálva igazolja az országos nyílt hozzáférésű vasúti hálózat több mint 95 százalékát működtető Magyar Államvasutak – MÁV-csoport, MÁV Zrt. – strukturális átalakításának szükségességét és felvázolja a megvalósítás egy – a realitásokon alapuló – lehetséges változatát. A közölt anyag a Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara elnökének felkérésére független vasúti szakértők által készített tanulmány – Árva Kálmán ny. MÁV igazgató által összeállított – önálló fejezetének rövidített változata.
(…)

Az elmúlt két évtized reformtörekvései

Annak ellenére, hogy a MÁV átvilágítását végző szakértők már 1989-ben időtállóan meghatározták a vasúttársasági reform megvalósításának feladatait, illetve az Európai Unió vasúti közlekedésre vonatkozó előírásai, valamint a vasútról szóló 2005. évi CLXXXIII. törvényben foglaltak is azokkal harmonizáló feladatok elvégzését írták elő:
– Magyarországnak napjainkig nincs elfogadott közlekedés- és vasútpolitikája.
– Csak a jogszabályok szintjén deklaráltatott az állam és a MÁV kapcsolatának szerződéses alapokra helyezése, valójában nem szabályozza szerződés a közszolgáltatás célú személyszállítás finanszírozásának feltételeit, valamint a nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat működtetésének feltételeit és finanszírozásának rendjét.
– Nem hozták létre az Európai Unió előírásainak megfelelő, valamennyi vasúti személyszállítási, árufuvarozási és vontatási szolgáltatást nyújtó szervezettől független vasúti pályahálózat működtető szervezetet.

Az elmúlt húsz esztendőben vasúti reformcélokat szolgálóan bevezetett parciális állami, és MÁV intézkedések felemás eredményei azt bizonyítják, hogy az egymást követő kormányokban nem volt meg a politikai akarat és elszántság sem az elfogadott átvilágítási dokumentumokban rögzített feladatok, sem a maguk által alkotott kormányhatározatokban megfogalmazott vasúti reformfeladatok végrehajtására. A MÁV reformintézkedések megvalósítását mindemellett legalább ugyanilyen súllyal gátolta a vasúttársaság menedzsmentjének a társaság strukturális átalakításával szembeni mindenkori ellenérdekeltsége is.


Tovább az Indóház cikkére.