A logisztikai piac talpra állása már idén megkezdődhet
A logisztikai ingatlanok piaca a tavalyi év végére elérte a mélypontot, az árak mostanra már stabilizálódni látszanak. Az ABLON regionális felmérése szerint a fejlesztők elsősorban a meglévő ingatlanjaik hasznosítására fókuszálnak idén, melynek eredményeként csökkenhet az üresen álló épületek aránya, sőt egyes piacokon a kereslet részlegesen meg is haladhatja a kínálatot.
“A logisztikai ingatlanok piaca, lévén közvetlen kapcsolatban áll a termelőszektorral, mindig előbb reagál a gazdasági folyamatokra, mint például az irodapiac. Ha az eddig tapasztalt pozitív gazdasági folyamatok nem torpannak meg, úgy akár már a jövő év elejére talpra állhat ez a szegmens, szemben az irodapiac 2012-re prognosztizált emelkedésével.” – mondta Lovro Adrienn, az ABLON Group magyarországi ügyvezető igazgatója. Az ABLON Group a régióban még Csehországban, Lengyelországban, és Romániában folytat ingatlanfejlesztési tevékenységet.
Az ABLON felmérései szerint a tavalyi elsősorban az alkalmazkodás éve volt a logisztikai ingatlanok piacán. A fejlesztők kivétel nélkül a már meglévő ingatlanjaikra fókuszáltak, és elsősorban a bérlések meghosszabbítására törekedtek, mint új fejlesztések beindítására. Ennek eredményeként jelentős volt az újratárgyalt, és a meghosszabbított szerződések száma. A bérbeadók ugyanis versenyképesebb, és a korábbiakhoz képest nagyobb mértékű engedményekbe is belementek.
“A tavalyi év első felében a bérleti díjak csökkenése volt a meghatározó, azonban az év végére a csökkenés megállt, és az árak mostanra stabilizálódtak. A piac lassú helyreállását jelzi az árak stabilizálódása mellett az is, hogy azok a bérlők, amelyek tavaly még csak gondolkodtak a költözésen, most már konkrét elképzelésekkel keresik meg a fejlesztőket.” – mondta Lovro Adrienn.
Ezt bizonyítja az is, hogy az ABLON logisztikai parkjába, az Airport City Logisztikai Parkba idén már két új bérlő is beköltözött. A JAS Cargoways a C épületbe költöztette központi irodáját, ezáltal az épület teljes irodaterületét bérbe adták. A Park D épületének első bérlője pedig a Ceva Logistics, amely 1300 négyzetmétert bérel. Emellett az ABLON előrehaladott tárgyalásokat folytat további két nagy bérlővel összesen 4600 négyzetméter területre.
A kereslet élénkülése miatt idén, az elmúlt két évben megugrott üresedés mérséklődésére számítanak a régióban a szakértők. Míg Lengyelországban például tavaly 8 százalék körüli növekedést mértek a bérlő nélküli logisztikai ingatlanok arányában, addig Magyarországon 3 százalékkal emelkedett az üresedési ráta.
Idén a spekulatív fejlesztések drasztikus visszaesése várható a magyar piacon, és megnő a jelentősége az előbérleti szerződéseknek, annak ellenére, hogy az ilyen jellegű fejlesztések finanszírozása és megvalósítása továbbra is kihívást jelenthet a fejlesztőknek. A visszafogott fejlesztői aktivitás mellett 2010-ben 120 ezer négyzetméter új fejlesztést adhatnak át elsősorban az előbérleti szerződéseknek, és a build-to-suit projekteknek köszönhetően. Hasonlóan alakulhat a bérlői aktivitás is: 120-150 ezer négyzetméter raktárterület bérbeadása várható, így az üresedési ráta valamelyest csökkenhet majd.
A román logisztikai piacon elsősorban az átlagosnál jobb szolgáltatást nyújtó, minőségi ingatlanok felfutása várható már a harmadik negyedévtől kezdődően. Mindezzel együtt rövid időre kismértékű hiány is kialakulhat a minőségi ingatlanok piacán, mivel a fejlesztőknek időre van szükségük a befagyasztott beruházások újraindításához.
“Ahogy az irodák, úgy a logisztikai ingatlanok tekintetében is igen fontos a lokáció. A lassan éledező gazdaság első jeleire kezd majd a piaca is magához térni, ezen belül is a ’tematikus’, reptér, vagy kikötő mellé telepített logisztikai központok éledhetnek fel elsőként.” – mondta Lovro Adrienn.