A belső kihívások jobban fékezik a magyar cégeket, mint a válság

A gyengélkedő nemzetközi és hazai gazdasági klímánál sokkal jobban megnehezítik a vállalatok életét a belső problémák, vagyis a válságra adható megfelelő válaszok megtalálásának belülről fakadó nehézségei – derül ki az RSM DTM Hungary Zrt. friss vállalati kutatásából. Az e terén is követendő példákat kutatja fel az idén is a European Business Awards, amely az „Az Év Vállalkozója” díj keretében 2007 óta jutalmazza a leginkább elismerésre méltó teljesítményű európai vállalkozásokat és vezetőiket.

Nem önmagában a külső körülmények determinálják egy-egy cég sorsát, a siker vagy kudarc sokkal inkább azon múlik, hogy a vállalkozás hogyan alkalmazkodik a megváltozott feltételekhez, és miként szervezi újjá saját belső világát, működését – derül ki az RSM DTM Hungary Zrt. által készített felmérésből. A vállalatok csaknem kétharmada jelölte meg problémái gyökereként a belső kihívásokat, miközben 17 százalékuk okolta a gazdasági válságot, 11 százalékuk pedig a jogi környezetet is megemlítette a bajok forrásaként. 

 

A tanácsadó társaság évente végzett kutatásából az is kiderül, hogy a belső problémák súlya növekvőben van, ugyanakkor változnak a hangsúlyok. Míg például 2011-ben a tőkehelyzet stabilizálása, a cégcsoportba tartozó társaságok struktúrájának, aktivitásának újragondolása és kiegyensúlyozása jelentette a leginkább megoldandó feladatot, addig tavaly az értékesítés szervezeti nehézségei és a vállalatirányítás változása került a belső kihívások élére. Emellett csaknem megduplázódott azoknak a társaságoknak az aránya, amelyeknél problémát jelentett a munkaerő menedzsmentje.

 

„Természetesen a belső vállalati problémák nem függetleníthetők teljes mértékben a külső gazdasági környezettől, de az eredmények rávilágítanak arra, hogy a cégek saját belső működésének áramvonalasítása, folyamataik ésszerű összehangolása, a lehetséges tartalékok, szunnyadó erőforrások feltárása és kiaknázása jelenti a legkomolyabb kihívást – hangsúlyozza Kalocsai Zsolt, az RSM DTM Hungary Zrt. elnök-vezérigazgatója. − Ez az origója annak, hogy a társaságok sikeresen megbirkózzanak a külső kihívásokkal: ellensúlyozzák a gazdasági válság hatásait, megoldást találjanak a kü lső piaci nehézségekre, valamint az adó- és jogi környezethez való alkalmazkodásra. Erről tesznek minden évben tanúbizonyságot azok a cégek – köztük egyre több magyar vállalkozás is −, amelyek sikeresen szerepelnek a European Business Awards (EBA) elnevezésű nemzetközi üzleti versenyen.”

 

A sikeres belső építkezés azért is egyre fontosabb, mert a kutatás szerint az elhúzódó válság egyre több magyar vállalkozás életében okoz mélyülő problémákat. 

 

A külső, piaci kihívások közül tavaly is leggyakrabban a vevői kör beszűkülése, a korábbi megrendelés-állomány visszaesése okozott problémát. Ez egyébként eszkalálódni látszik, hiszen míg 2011-ben csaknem a vállalatok 50 százaléka panaszkodott erre, addig 2012-ben már 62 százalékuk. Ezzel párhuzamosan a vállalatoknak meg kellett küzdeni a konkurencia erősödésével, illetve a beszállítóikkal is. Mindebből az is következett, hogy belülről erősödött a bevételnövelés igényéből fakadó, új ügyfelek megszerzésére irányuló nyomás.

 

EBA: Európa legjobbjai után kutatnak

 

Az European Business Awards (EBA − http://www.businessawardseurope.com/) 2007 óta díjazza a kiemelkedő vállalati és egyéni teljesítményt Európa-szerte. Az RSM International hálózat ­­– amelynek az RSM DTM Hungary Magyraországon kizárólagos tagja – 2011-ben állt e program mellé az EBA keretein belül „Az Év Vállalkozója” díj támogatásával, amely a vállalkozó kifejezés pozitív töltetét elismerve, olyan ember, csapat, közösség, szervezet teljesítményét díjazza, aki valami újat tud alkotni, innovációra képes. Az EBA szakmai zsűrije eddig kétszer választott be magyar céget az „Az Év V&aacut e;llalkozója” kategóriájának tíz legjobbja közé: a 2012/13-as versenyen a Biofilter Környezetvédelmi Zrt.-t vezető Deák György, egy évvel korábban pedig a Lipóti Pékség és vezetője, Tóth Péter kiemelkedő teljesítményét ismerték el azzal, hogy beválogatták a rangos megmérettetés tízfős döntőjébe. Az idei versenyre június 21-ig nevezhetnek a cégek, amelyek közül nemzetenként 800 döntős mérkőzhet meg egymással a több kategóriában kiosztott díjakért.