Kinek az oldalán áll az ingatlanos?

Tisztelt Őszinte Ingatlanos!

Előre szólok, hogy érzékeny dolgot érintek: Lakást akartam venni, viszonylag gyorsan, mert nem akartam betenni a megtakarított pénzt a bankba, ott szinte semmit sem adnak érte. Az egyik irodához fordultam és találtak is egy jónak tűnő lakást. Kétszer is kimentem az iroda dolgozójával, de mindkétszer az volt az érzésem, hogy ő inkább az eladó oldalán áll. Minthogy a megtekintés után már nem lehet kihagyni az ügyletből, félek, hogy nem segít az ár lejjebb tornászásából, azt hiszem azért, mert védi a jutalékát. Kérdésem: kivel van igazából az ingatlanos?

Tényleg őszinte válaszát várom!

István (név és cím a szerkesztőségben)

 

Kedves István!

Köszönöm a bizalmát, ez tényleg rázósnak tűnő kérdés, de szerintem valójában nem az. Alapállásom, hogy az ingatlanos az ügyért van, nem az eladóért vagy a vevőért. Az ügy pedig az, hogy minden szakmai tudásával azon van, hogy létrejöjjön az adásvétel, s mindkét fél elégedett legyen, legyen szó eladó lakásról vagy eladó házról. Ez így persze túl általánosnak hangzik, de tényleg ez a végső célja minden tisztességes ingatlanközvetítőnek, legyen egyéni szereplője a piacnak vagy olyan, aki csatlakozott valamelyik hálózathoz.

Van egy alig hangsúlyozott, de fontos elem, amit a vevő kevésbé, inkább az eladó érez meg leginkább. Ez pedig az, hogy mennyire van a közvetítőhöz (és a hálózathoz) kötve az eladó. Minél szorosabb ez a kapcsolat, annál inkább érdekelt lesz az ingatlanos az eladásban.

Ha csak általános a szerződés, akkor nem nagyon van ösztönözve, ugyanis sokszor előfordul, hogy az eladó egyszerre több irodát is megbíz, mondván, így nagyobb eséllyel adja el a lakást. S bár ilyenkor a legmagasabb a jutalék (4-6 százalék+áfa), mivel sok a versenytárs közvetítő, kisebb az esély arra, hogy pont hozzá fut be a vevő – gondolja a legtöbb ingatlanos.

Sokkal jobban szeretik a kizárólagos megbízásokat, amikor tényleg csak rajtuk és a hálózatukon múlik, hogy mikor és milyen áron megy el a lakás. Igaz ugyan, hogy az ilyenkor rövidebb határidő erős nyomás rajta, de a sok érdeklődő mind nála jelentkezik, hiszen csak ő árulja az ingatlant. Vevőként érdemes rákérdezni, hogy mennyien látták már a lakást és tett-e valaki írásos vételi ajánlatot. Sokszor hallani, hogy sokan nézték már, de ez semmi, ne hagyja, hogy az ingatlanos elkenje a választ, csikarja ki a pontos számot és ha tudja, legalább a körülbelüli összeget.

A vevőt azonban nem csak azzal lehet jól kiszolgálni, hogy megtalálja úgymond “álmai otthonát”, hanem azzal is, ha például érzékelteti vele, hogy milyen helyzetben van az eladó. Mondjuk korrekten elmondja, hogy már 5 hónapja árulja a lakást és eddig nem túl sok komoly vevőjelölt volt.

Itt a korrektségen van a hangsúly, az ingatlanosnak ugyanis munkaköri kötelessége az ingatlannal kapcsolatos összes, releváns információ átadása. Mivel ő ismeri a legjobban az eladó és a vevő körülményeit, lehet, hogy azzal segíti a vevőt a legjobban, ha a fizetési ütemezésben tud kicsikarni valami engedményt az eladónál. Tárgyalni, persze, nem ő fog, de nevéhez illően közvetít, vagy inkább közelíti az álláspontokat.

Kinek az oldalán áll tehát az ingatlanos: nos, mindig a megbízó oldalán, ez lehet a vevő is, aki mondjuk arra ad megbízást, hogy keressen felújított háromszobás lakást egy adott kerületben. Tudok olyanról, aki gyakran visszaél ezzel a bizalommal: kiviszi a vevőjelöltet egy társasházba, de tudja, hogy az adott lakásra már többen bejelentkeztek, így amikor ez a vevőjelölt csalódottan távozik, mert az eladó már “odaígérte” másnak a lakást, nos ekkor előáll és egy közelben lévő, másik, hasonlónak mondott lakást akar rátukmálni. Emögött nyilván az van, hogy a közvetítők általában egy-egy szűkebb körzetre, kerületrészre hajtanak, ott igyekeznek minél több eladó lakást összeszedni az adatbázisukba, hogy ilyen esetekben elővegyék. Szerintem a “Ha ló nincs, szamár is jó” taktika nem vezet sehová, kétlem, hogy egy komoly vevő úgymond rááll egy ilyen üzletre, bár nem kizárt.

Üdvözlettel

Őszinte Ingatlanos

Tovább a teljes cikkre