Rohamozzák a plázákat – Kimaradunk ebből is?
Tombol a plázapiac szerte Európában. Míg a legtöbb közép-kelet európai országban a bevásárlóközpontok járnak élen a tranzakciós volument tekintve, addig Magyarországon az irodaházak mindeddig megőrizték vezető szerepüket.
Vannak azonban arra utaló jelek, hogy az idei év második felében a bevásárlóközpontok itt is az élre törhetnek, mindenekelőtt néhány kivételesen nagy értékű tranzakciónak köszönhetően. 2006. első kilenc hónapjában 14.6 milliárd eurót fektettek be a kontinentális európai kiskereskedelmi ingatlanpiacon, ami 50%-kal több a tavalyi év azonos időszakának, és majdnem háromszorosa a 2004-es eredménynek, derül ki a JLL legfrissebb adataiból.
Jövőre felpezsdülhet a magyar piac is
Az idei évben meglehetősen passzív volt a hazai kiskereskedelmi ingatlanok befektetési piaca, jelentősebb tranzakció nem történt. Piaci információk szerint azonban jövő évben nem elképzelhetetlen az egyik legsikeresebb budapesti pláza értékesítése, mely vélhetően rekord alacsony hozam mellett – 6% körül – valósulhatna meg.
Európában Németország a befektetők elsődleges célpontja, az első három negyedévben hozzávetőlegesen 4.4 milliárd eurót fektettek be itt, ami a teljes volumen 31%-a. Áramlik a tőke KKE legnagyobb ingatlanpiacába is, a 2 milliárd eurós befektetéssel Lengyelország a második legnépszerűbb, ami két nagyobb tranzakciót is magában foglal; a Casino-t és az Apollo-t. A harmadik helyen Svédország található 1.8 milliárd euróval; az első három negyedévben itt különösen nagy forgalmat bonyolítottak le. A feltörekvő piacok közé tartozik Románia, Ukrajna és Törökország. Olaszországba, Franciaországba és Portugáliába viszonylag alacsony befektetési volumen áramlott be ebben az időszakban.
A JLL várakozásai szerint a közeljövőben Németország marad a legaktívabb piac. A befektetői érdeklődés Közép-Kelet Európában továbbra is nagy lesz, különösen Oroszországban várható erős befektetői aktivitás 2007-ben. Az elkövetkezendő 18 hónapra mind Oroszországban, mind Törökországban 50%-os állománynövekedést prognosztizálnak Jelenleg nincs kilátásban az eddigieknél nagyobb növekedés a nyugati piacokon, konkrétan Franciaországban, Portugáliában és Olaszországban.
A plázák a legnépszerűbbek
2006. szeptember végéig a tranzakciók volumene elérte a 2005. évi teljes mennyiséget (14.7 milliárd euró), illetve az első három negyedév tranzakcióinak száma (286) 15%-kal haladta meg a 2005. évi 249 tranzakciós mennyiséget. A JLL várakozásai szerint nagyon valószínű, hogy a 2006. évi összes befektetések Európán belül meghaladják majd a 20 milliárd eurót, ami 35%-os növekedést jelent 2005-höz képest.
2006-ban kulcsfontosságú szerep jutott a portfolió tranzakcióknak. Míg a németországi és svédországi tranzakciók 46%-át, addig a közép-európai tranzakciók több mint 60%-át tették ki az ilyen jellegű befektetések. A bevásárlóközpontok továbbra is a legnépszerűbb termékek a piacon. 9.3 milliárd eurós összértékükkel több, mint 64%-át teszik ki az összes befektetésnek. A befektetők további 3.8 milliárd eurót költöttek nagy bevásárló áruházakra (kiskereskedelmi parkokra és önálló épületekre), valamint 1.5 milliárd eurót szupermarket befektetésekre. Habár a kiskereskedelmi tranzakciók nem tartalmazzák a bevásárló utcák tranzakcióit, megemlítendő, hogy 2006-ban több mint 2 milliárd euró értékben zajlottak portfolió tranzakciók a bevásárló utcák piacán, leginkább Németországban.
Az Egyesült Királyság befektetői továbbra is a leghangsúlyosabbak. Az összes befektetések értékének 25%-a érkezett brit befektetőktől, akik főleg bevásárló központokat és különálló kereskedelmi áruházakat vásároltak Németországban, Svédországban és Oroszországban. Az európaiak továbbra is a legnagyobb befektetői csoportot képviselik saját piacukon, de a globális befektetők is egyre jelentősebbek, akik több mint 3,3 milliárd Eurót költöttek 2006. első kilenc hónapjában. Ez utóbbi befektetők javarészt magáncégek és harmadik fél által kezelt alapok, akik leginkább Lengyelországban, Németországban és Olaszországban vásároltak, különös figyelmet fordítva a bevásárló központokra és a kereskedelmi parkok áruházaira.