Öt meghatározó trend a biztosítási piacon
A gazdasági válság, a környezeti változások, a kampányok, a fogyasztói igények alapos kiismerésének lehetősége és a mindezekre választ adni képes termékfejlesztők munkája nyomán alapos átalakulást jósol a biztosítási szektorban a PBA Praeventio Biztosítási Alkusz Kft.
Ahogy a biztosításkötések terepe az elmúlt években egyre inkább átvándorolt az internetre, úgy sokasodik az ügyfelek aktivitásáról is az információ az alkuszok adatbázisaiban. A statisztikák elemzése önmagában még csak utólagos következtetésekre ad lehetőséget, ám a stabil ügyfélkapcsolatok révén költséghatékonyan végezhetők piackutatások, kérdőívezések, akár tömegesen, akár célzottan is. „A legjobb információforrás a biztosítási piacon leginkább az, hogy egyes termékeket és újításokat hogyan fogadnak az ügyfelek, hogyan teljesít, és kategóriájában miként szerepel a vele versenyző termékekhez képest.” – magyarázza dr. Vass Gábor, a PBA ügyvezetője.
A PBA.hu a mintegy 200000 kiszolgált ügyfél révén szerzett tapasztalatok alapján a következő évekre öt fontos trendet jósolt a biztosítások piacán.
1. Dobozosok váltják fel a sokváltozós konstrukciókat
Az ügyfelek egyre kevésbé viselik el, ha sok időt kell eltölteni egy biztosítás megkötésével, paramétereinek beállításaival, és az összes lehetséges kiegészítő opció végigikszelgetésével. Mivel nem bíznak benne, hogy ki tudják ismerni a terméket, és be tudják állítani azt tökéletesre, ezért hajlandóak lemondani az egyéni beállítások végigböngészésével. Ugyanakkor elfogadják, hogy a biztosítótársaságok, és a velük együttműködő, sok ügyféllel óriási tapasztalatokat felhalmozó alkuszcégek megfelelő kategóriákat képesek kialakítani, előre csomagolt, úgy nevezett „dobozos” termékeket létrehozva. Ezekbe a leggyakoribb ügyfélprofilokra jól kialakított szolgáltatáscsomagokat építik, kölcsönösen kedvező árazás mellett. „Ez nem jelenti azt, hogy tömegtermelésre állt volna be a biztosítási szektor, hiszen ezzel párhuzamosan a speciális, kiegészítő biztosítások köre is bővült, így aki különleges igényeket akar érvényesíteni biztosításában, az ezt is könnyen megteheti.” – magyarázza Vass Gábor.
2. Sok kis olcsó biztosítással bővül a paletta
Nemcsak dobozos biztosítások kiegészítéseként, hanem önállóan, speciális területekre, speciális élethelyzetekre is születnek biztosítási termékek. Ilyenek a különböző felelősség-átvállalási, a figyelmetlenségünkből, elfoglaltságunkból, leterheltségünkből adódó kockázatokat elhárító, vagy a korábban még nem racionalizált költségek fedezetére szolgáló termékek. Vannak olyanok is, amelyeket társadalmi trendek hívnak életre. Így jelent meg a sérülékeny mobiltelefonokra köthető kiegészítő, vagy a nagy értékű kerteket védő biztosítás. „Azok, amelyeket sokan választanak, elérik a kritikus tömeget, idővel polgárjogot nyernek, és beépülnek a báziscsomagokba” – összegez a szakértő. A réspiaci termékek ára ugyanakkor ritkán haladja meg az évi 10ezer forintos pszichológiai határt. Ennél többet kevesen hajlandók áldozni az ilyen kötvényekre.
3. A kényelem felértékelődik
Elsősorban a kiegészítő szolgáltatások területén figyelhető meg, hogy egy biztosítást olyan kényelmi elemekkel is felruháznak, amelyek valós értéküket tekintve nem igényelnek különleges ráfordítást, ugyanakkor az idő, az energia, vagy éppen a speciális szakértelem hiányát pótolja az ügyfél megelégedettségére. Ilyen „asszisztencia” jellegű szolgáltatás már lakás- és gépjármű-biztosítások mellé is választható, és egyre jobban nyílik a kínálat szélesebb ügyfélkörök felé is, versenyképes árazással.
4. A környezeti változások nem tűnnek el nyomtalanul
Noha az elmúlt 1-2 év hektikus időjárásából még nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, az azonban bizonyos, hogy az emberi tevékenység nyomán több veszély is leselkedik ingó és ingatlan vagyonunkra. Nem csak heves viharok, vízkárok, hanem környezetszennyezés, a növekvő népsűrűség, a gépjárműforgalom, vagy éppen a bűnelkövetési módszerekben beállt változások miatt reagálhat újabb és újabb termékekkel – vagy a meglévők újragondolásával – a biztosítási szféra. „Egyelőre nem igényel azonnali változtatást a lakásbiztosítási fronton kiáramló kártérítések mértéke, de lehet, hogy a román piacon bevezetett kötelező felelősségbiztosítási, és gépjárművekéhez hasonló vagyoni bonus-malus rendszer idővel a magyar lakásbiztosítások körében is megjelenik majd.”
5. Saját márkás termékek megjelenése
Az ügyfélkör igényeinek ismeretében egyre nő a versenyelőnye az értékesítés frontvonalában szolgáló alkuszoknak. Ezt felismerve egyedi és csak náluk hozzáférhető, csak rájuk jellemző terméket fejlesztenek az alkuszok a biztosítók bevonásával. Ily módon terjednek majd el saját márkaneves termékeik, és közvetítői szerepből feljebb lépnek, meghatározó szereplővé válva a lojális ügyfélkör révén. „Ezek összeállításánál támaszkodunk mindazon ügyféltapasztalatokra, amikre a sokéves működés során a 200.000 ügyfél hatalmas kötésállományának lebonyolítása során tettünk szert.” – mondja Vass Gábor.