Szeged vezet a tömegközlekedési projektekben
Szeged tömegközlekedési nagyprojektje azért jobb a debreceni és a miskolci beruházásnál, mert jól előkészítették, és szinte minden vonal és létesítmény megújul – mondja a szakértő.
Az idei a legtöbb feltúrással járó, legnehezebb éve a szegedi tömegközlekedési nagyprojektnek. A jó hír, hogy ez egyben az utolsó, terepmunkákkal is járó szezon. A beruházás előkészítése két évig tartott, a kivitelezés 2008-ban indult, és várhatóan 2013-ban fejeződik be. Összesen 29,5 milliárd forintba kerül; ebből a vissza nem térítendő állami és uniós támogatás 25,5 milliárd forint, a város önrésze 4 milliárd.
A szegedi projekt abban alapjában eltér a hasonló miskolci és debreceni tömegközlekedési fejlesztésektől, hogy a város lebonyolító cége, a Szeged Pólus Nonprofit Kft. kisebb egységekre darabolta a járműbeszerzést és infrastruktúraépítést, úgy keresett kivitelezőt. Eddig korszerűsítették az Anna-kúti csomópontot, a Csáky utcai trolitelepet, a Pulz utcai villamosremízt, az áramátalakító hálózatot, és beszerezték az üzemeltetéshez szükséges gépeket. Kész a 3-as villamosvonal felújítása a Dugonics tértől a Vadaspark végállomásig. Az utolsó simításokat végzi a kivitelező a 4-es villamosvonalon, az Anna-kút és Tarján között. Kipipálhatjuk az 1-es villamosvonal Boldogasszony sugárúti és Kossuth Lajos sugárúti részét; novemberig a kivitelező befejezi a belvárosi szakaszt és az Indóház tér átépítését. Noha a 2-es villamosvonalat egy éve kellett volna átadni, a kivitelező most már hajrázik, előreláthatólag augusztus végéig ott is megtartják a próbajáratot. Megvan a két trolivonal; meghosszabbították a 8-ast, az új, 10-es trolivonal pedig az új járművekre vár. Mindjárt kész a csomópont a Belvárosi híd újszegedi hídfőjénél. Az utolsó mozzanat – a B R parkolók, utastájékoztató rendszerek kiépítése – a közbeszerzés előkészítésénél tart.
Megvan, milyen lesz az új szegedi villamos; egy eredménytelen pályázati kör után két éve szeptemberben rendelt meg a város a nemzetközi tender nyertesétől, a lengyel PESA Bydgoszcz SA cégtől 9 új, alacsonypadlós járművet összesen 16 millió euró (körülbelül 4,5 milliárd forint) értékben. Az új flotta hírmondója hamarosan megérkezik. Trolit a harmadik pályázati körben sikerült beszerezni. Idén januárban szerződött az önkormányzat 13 új alacsonypadlós, klímás trolira összesen megközelítőleg 2,86 milliárdért a tendernyertes az Ikarus–Skoda Konzorciummal. A trolibeszerzés szépséghibája, hogy – megírtuk – az SZKT új igazgatója, Tóth István Tibor feljelentése alapján az Nemzeti Fejlesztési Ügynökség szabálytalansági eljárást indított, majd a Nemzeti Nyomozó Irodánál kezdeményezett eljárást. A győztes konzorcium vezetője akkor úgy nyilatkozott: a vádakat visszautasítják, a szerződést teljesítik. – Szeged azért előzi meg Debrecent és Miskolcot, mert komplexebb a korszerűsítés; a fejlesztés szinte minden vonalat és háttérlétesítményt érint – értékelt Dózsa Gábor, az SZKT volt igazgatója, a Közlekedéstudományi Egyesület városi tagozatának társelnöke, szakértő. A pályázatokat, kiviteli terveket jól előkészítette a szakma. A város időben elkezdte a megvalósítást, az elején önerőből megelőlegezve a támogatást.
Debrecen az eddigi egyetlen villamosvonal szegedi 2-eshez hasonló szárnyvonalát építi meg a 2-es villamosvonal-projektben 7,5 milliárdból. Ott is most építkeznek. A háttérben elkészült egy áramátalakító, felújították a remízt. A villamosbeszerzésre kiírt tender 6. köre zajlik; a győztesnek nyilvánított spanyol CAF pályázatát a konkurencia megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, döntés a hónap végén. Miskolc Zöld nyíl projektje az egyetlen villamosvonal felújítását és meghosszabbítását tartalmazza, a terepmunkák hosszú huzavona után idén márciusban kezdődtek, és új járműbázist is felhúznak. A villamosbeszerzési tendert negyedszerre írták ki, eredmény szeptemberben várható.