Olcsóbbak lehetnének a lakások, ha kevesebb garázst kellene építeni
“Budapesten a garázshelyzet egyre inkább fokozódik”- Az elmúlt hetek havazásai miatt kialakult parkolási problémák jól jelzik, hogy mennyire ellehetetlenült a belvárosban autóval közlekedni. Bármennyire is furcsa a fővárosban épülő lakóparkok értékesítési adataiban is érződik ez.
Sok lakóparkban “hiánycikk” a lakáshoz megvásárolható parkoló, mert azokat még az értékesítés megkezdésekor néhányan felvásárolták. Így sok belvárosi lakáshoz csak bérelni lehet parkolót, vagy 3-4 millióért lehetne hozzájutni. – nyilatkozta Szili Balázs, a III. kerületben 10 milliárd Ft beruházással épülő Forest Hill Lakópark igazgatója.
Más a helyzet azokban a lakóparkokban, amelyek a belvárostól néhány percre vagy távolabb épülnek. Ezekben az épületekben inkább túlkínálat van parkolóhelyekből. Sok lakáshoz nem vesznek parkolót, így szinte üresen állnak a garázsok. Ugyanakkor a hatályos építési szabályok szerint ezekben a lakóparkokban is minden lakáshoz kell építeni parkolót, ezek nélkül az építtető nem kapna engedélyt a beruházás elindítására. Fizil Hajnalka, a XIII. kerületben épülő Narancs Liget lakópark munkatársa szerint: milliókkal kerülhetne olcsóbba egy fővárosi ingatlan, ha a beruházóknak a piaci igényeknek megfelelően kellene kiépíteniük a lakóparkok garázsrendszerét. Mint azt a szakember kifejtette, a fővárosban több olyan lakópark is van, ahol a lakások kb. 90. százalékát eladták, de a garázsok 40 százalékát sem. Az eladatlan garázsok – sokszor tetemes – költségének jelentős részét az eladók kénytelenek beépíteni a lakásárakba, így azok az új lakástulajdonosok is fizetik ennek költségét, akik autó nélkül járnak!
A “garázshelyzet, nem csak a fővárosban, de nagyobb városainkban is fokozódik”, Szeged, Győr, Pécs belvárosában is egyre nehezebb parkolót találni. A felsorolt városok közül Győrben található a legnagyobb “garázsprojekt”. Amelyet kedden adták át a nagyközönségnek. A városban 3 milliárd Ft beruházással létrehozott beruházás többek között a közlekedési problémákon is próbál enyhíteni. A Leier City Center alatt található mélygarázs elsődlegesen az irodaház miatt építette a cégcsoport, ugyanakkor kereslet a garázsokra nemcsak a bérlők körében nagy, hiszen a szomszédos központi-buszpályaudvarnál a parkolás még az utazóknak sem megoldott. A volt Frigyes – laktanyából átalakított ingatlan nem csak “A” kategóriás exkluzív irodaházat rejt magában, de kifejezetten magasra pozícionált lakásokat is, amelyek bérlői olyan ingatlanokat keresnek, ahol járműveik biztonságos tárolása biztosított. Az ötezer négyzetméteres irodaház és a társasház bérlőinek külön garázsrészt különítetnek el, ugyanakkor a pályaudvarhoz közeli mélygarázs a nap 24 órájában bárki számára nyitva áll. Mint azt Mártonné, Dr Baj Mária, a cég vezetője elmondta: vidéki városainkban nem igazán kedvelik az úgynevezett, emeletes, liftes, bonyolult közlekedésű parkolóházakat. A Leier City Centerben ennek elkerülése érdekében klasszikus, tágas beállókat terveztek, amelyek várhatóan népszerűek lesznek azok körében is, akik eddig elkerülték a szűkös, rosszul megtervezett parkolókat.